صعود بورس تهران به صدر بازارهای سهام دنیا | خدمات دریایی

صعود بورس تهران به صدر بازارهای سهام دنیا

شرکت خدمات دریایی psdarya تقدیم می‌کند:

سرمایه‌گذاران بورس تهران در طول ماه گذشته میلادی بیشترین بازده را در دنیا به دست آوردند

همزمان با تداوم رشد شاخص‌ها، بورس تهران به صدر فهرست برترین بورس‌های دنیا صعود کرد و جایگاه نخست را از نظر بازده به دست آورد.

به گزارش همشهری، تغییر مولفه‌های سیاسی و اقتصادی از برجام گرفته تا افزایش قیمت نفت، دلار و مواد خام در بازارهای جهانی جنان اثر عمیقی بر بورس تهران گذاشتند که بازار سهام 50 ساله تهران را به بالاترن نقطه جهان رساندند این اتفاق بعد از آن افتاد که بورس تهران توانست بالاترین رکورد تاریخی‌اش را ثبت کند. بورس تهران از نظر قانونی 15 دی ماه امسال 50 ساله می‌شود و این اتفاق مهمی برای بازار سهام است که نشان می‌دهد سابقه بازار سهام در ایران در مقایسه با برخی کشورهای دیگر چقدر است.

در عین حال به غیر از در نظر گرفتن مقدار بازده که مهم‌ترین عامل سرمایه‌گذاری برای سهامداران سراسر کره زمین است، صنایع موجود در بازار سهام ایران که با احتساب صنایع فعال در فرابورس هم اکنون از مرز 55 صنعت هم عبور کرده غنای بیشتری به انجام معاملات در بازار سهام ایران داده است.

مقایسه بورس تهران و سایر بورس‌ها

اطلاعات آماری از مقدار بازده سرمایه‌گذاری سهام دنیا نشان می‌دهد بورس تهران با 3.8 درصد رشد در یک ماه گذشته یعنی ماه نوامبر میلادی بیشترین رشد را در میان مهم‌ترین بازارهای سهام دنیا در اختیار گرفته است. در این مدت بازار سهام هنگ‌کنگ 1.7 درصد شاخص نیکی در بورس توکیو 12 درصد رشد کرده است. این به معنای این است که سهامداران فعال در بورس هنگ‌کنگ و ژاپن بازده‌شان کمتر از بازده سرمایه‌گذاران در بورس تهران بوده است. در آمریکا هم بورس‌های نیویورک و نزدک که بزرگ‌ترین بورس‌های حال حاضر دنیا به حساب می‌آیند در 30 روز گذشته 2.9 و 0.9 درصد بازده به دست آورده‌اند. میانگین بازده سرمایه‌گذاران در بورس‌های نزدک و نیویورک در 8 ماه گذشته هم 16 درصد بوده است. در اروپا نیز همه بورس‌های مطرح شامل، لندن، پاریس، آمستردام، اسپانیا و آلمان دسته جمعی با نزول‌های سنگین 2.5 تا 4.5 درصدی در 30 روز گذشته مواجه شده‌اند. هم اکنون مقدار بازده نقدی در بورس‌ها به دست می‌آیند مهم‌ترین مولفه تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در بازارهاست.

رتبه دوم در 8 ماه گذشته

این اطلاعات آماری نشان می‌دهد در دوره 8 ماه امسال، بورس تهران با 18 درصد بازده بهد از بورس هنگ‌کنگ با 19.6 درصد در رتبه دوم پر بازده‌ترین بورس‌های دنیا قرار گرفته است با این تفاوت که تعداد روزهایی که شاخص بورس تهران مثبت بوده است. در مقایسه با تعداد روزهای معاملاتی به مراتب بیشتر از بورس هنگ‌کنگ بوده است. سهامداران بورس تهران دست کم 73 درصد از روزهای معاملاتی را از اول سال تاکنون با سود سپری کرده‌اند که این بیشتر از همه بورس‌های جهان است زیرا تعداد روزهایی که شاخص‌های سایر بورس‌های جهان صعود کرده هرگز از 60 درصد تجاوز نکرده است به عنوان مثال بورس‌های نیویورک و شانگهای چین که جمعاً در 8 ماه گذشته بیش از 170 روز در آنها معامله انجام شده است جمعاً 59 درصد از روزها را با رشد سپری کرده‌اند در حالی که بورس تهران 73 درصد از روزهای معاملاتی را (از 165 روز) دارای عملکرد مثبت بوده است. که بورس تهران اگر چه از نظر بازده بعد از هنگ‌کنگ قرار می گیرد اما از نظر تعداد روزهایی که سهامداران بازده مثبت به دست آورده‌اند قاطعانه رتبه نخست را دارد. بورس هنگ‌کنگ در 8 ماه گذشته فقط در 57 درصد از روزها روند صعودی داشته و از ثبات پایداری در تعداد روزهای مثبت بخوردار نبوده است. در این مدت همچنین رتبه سوم پر بازده‌ترین بورس دنیا بعد از تهران و هنگ‌کنگ به توکیو با 17 درصد رشد رسیده است شاخص نیکی در بورس توکیو جمعاً در 54 درصد از روزهای معاملاتی مثبت بوده است.

افت بورس های خاورمیانه

در کنار افت سنگین بورس‌های اروپایی در 30 روز گذشته برخی بورس‌های فعال در خاورمیانه هم افت سنگینی در 30 روز گذشته مواجه شده‌اند در همین مدت سرمایه‌گذاران  حاضر در بورس‌های مهم خاورمیانه مانند استانبول و دوبی افت‌های بی‌سابقه‌ای را تحمل کرده‌اند در حالی که بورس تهران در همین مدت در طول 30 روز گذشته بورس استانبول 9.3 درصد بورس دوبی 3.5 درصد افت کرده‌اند در همین مدت بورس عربستان تحت تاثیر رشد قیمت نفت و تلاش برای فروش سهام آرامکو به عنوان بزرگ‌ترین سهام بورس عربستان توانسته است فقط 0.3 درصد رشد کند. در این مدت بورس دوبی در 51 و بورس عربستان در 46 درصد از روزهای معاملاتی‌اش عایدی برای سهامداران به ارمغان نیاورده است.

منبع: روزنامه همشهری/ شماره 7262