رقابت در تسخیر انرژی‌های پاک | خدمات دریایی

خدمات دریایی ؛رقابت در تسخیر انرژی‌های پاک

شرکت خدمات دریایی psdarya تقدیم می‌کند:

با تلاش کشورهای مختلف جهان، ایران برای عقب نماندن از رقابت انرژی‌های پاک نیاز به خیزی بلند دارد.

تغییر آب و هوا، گرم شدن زمین و افزایش گازهای گلخانه‌ای هم‌اکنون تهدیدات جدی‌ای برای بشریت و کره زمین به شمار می‌رند. مبارزه با آسیب‌های محیطی و تولید انرژی پاک یا تجدیدپذیر راهکارهایی هستندکه بسیاری از کشورها به آن روی آورده‌اند تا حدی که این امر به میدان رقابتی برای کشورها تبدیل شده است. در واقع، انرژی‌های نو و مبارزه با گرمایش زمین، فرصت‌های اقتصادی بی‌نظیری هستند که علاوه بر توسعه پایدار، به کشورها کمک می‌کنند مشکلات زیست‌محیطی خود را نیز کاهش دهند.

به همین خاطر رقابتی سخت برای روش‌های جدید استفاده از انرژی پاک در حال شکل گرفتن است. بعد از صفحات خورشیدی مرسوم و توربین‌های بادی که همه جا شناخته شده هستند حالا کار به روش‌های جدید رسیده است.
اسکاتلند به تازگی بزرگ‌ترین مزرعه بادی شناور جهان را راه‌اندازی و ادعا کرده که برق تولید شده از آن انرژی مورد نیاز 10 هزار خانوار را تأمین خواهد کرد.

اسکاتلند با راه‌اندازی مزرعه بادی شناور رسما کار خود را برای تولید انرژی پاک آغاز کرده و قصد دارد در فاز دوم 20 هزار خانوار را تحت پوشش خود قرار دهد. نیکولا استورجن، نخست‌وزیر اسکاتلند، این پروژه را که «های ویند»(Hywind) نام دارد، رسماً افتتاح کرد.

این مزرعه شامل توربین‌هایی به ارتفاع 253 متر است که 78 متر زیر سطح آب قرار دارند. هر توربین عظیم با زنجیرهای سنگینی به وزن 1323 تن به کف دریا بسته شده‌اند. کل سیستم نصب شده حدود 30 مگاوات برق را به شبکه محلی اضافه خواهد کرد. این پروژه نقطه قوت 15 سال فعالیت شرکت نروژی «استات اویل» است.
استات اویل در بیانیه‌ای اعلام کرد که براساس سیاست‌های صنعتی حمایتی، انگلیس و اسکاتلند قصد دارند در زمینه توسعه روش‌های تأمین انرژی از بادهای ساحلی پیشگام شوند.

خیز برای کشور با «کربن صفر»

اسکاتلند در چندماه اخیر گام‌های بزرگی در زمینه تولید انرژی پاک برداشته است و قصد دارد که تا سال 2020 با تأمین انرژی‌هایش از منابع پاک، به کشوری با «کربن صفر» تبدیل شود. هم‌اکنون، نخستین مزرعه قدرتمند جزر و مد در مقیاس بزرگ، در حال پیاده‌سازی در سواحل شمال اسکاتلند است. انرژی جزر و مدی شکلی از انرژی آبی است که از تبدیل انرژی جزر و مد به اشکال مفید انرژی و عمدتا نیروی برق به دست می‌آید. در بسیاری از کشورهای ساحلی که در جوار اقیانوس‌ها و دریاهای بزرگ واقع شده‌اند این نوع از تبدیل انرژی می‌تواند راهی برای دستیابی به میزان حداکثر انرژی برق باشد. هدف نهایی اسکاتلند تأسیس بزرگ‌ترین مزارع انرژی جزر و مد در جهان است. این پروژه که طرفداران انرژی‌های تجدیدپذیر را به وجد آورده است تحت نظارت و سرپرستی گروه اجرایی از مهندسان به نام MeyGen در حال انجام است. آتلانتیس یکی از بزرگ‌ترین منابع انرژی و مناسب برای اجرای این پروژه است که از چشم تیزبین مدیران با رویکردهای بهره‌وری از انرژی‌های تجدیدپذیر مخفی نمانده است. نهایی شدن این پروژه به معنای تأمین برق مصرفی 175 هزار خانوار ساکن در سراسر کشور اسکاتلند است که به معنای تحولی عظیم در صنعت بهره‌وری از انرژی‌های تجدیدپذیر و بازار کار در اسکاتلند است.

نیروگاه خورشیدی شناور

یکی دیگر از راهکارهای استفاده از انرژی‌های پاک نیروگاه‌های خورشیدی است که نسل جدید آن نیروگاه خورشیدی شناور به شمای می‌رود. قرار گرفتن نیروگا‌ه‌های شناور خورشیدی بر بستری از آب، همچون دریاچه پشت سدها نه تنها احتمال قرار گرفتن صفحات خورشیدی در معرض آلاینده‌های هوا همچون گرد و غبار را کمتر می‌کند، بلکه هزینه‌ تمیز کردن این صفحات را نیز کاهش می‌دهد.

نیروگاه‌های خورشیدی شناور، راهکاری ساده، قابل اتکا و کم‌هزینه را به عنوان جایگزینی برای نیروگاه‌های خورشیدی نصب شده روی زمین قرار می‌دهد که به خصوص برای صنایع و مناطقی کاربرد دارد که از مشکل کمبود آب و انرژی رنج می‌برند.
زمان لازم برای نیروگاه‌های شناور خورشیدی در مقایسه با سایر نیروگاه‌ها کم است. در این روش از صفحات استاندارد فتوولتاژیک(خورشیدی) استفاده می‌شود و به این ترتیب می‌توان صفحات خورشیدی را روی انواع مخازن طبیعی یا مصنوعی آب قرار داد؛ از جمله مخازن آب شرب، دریاچه‌ها، مخازن آب کشاورزی و دریاچه پشت سدها.

عمر مفید یک نیروگاه شناور 25 سال است. این روش با هر نوع زیرساخت و هر شبکه برقی سازگار است و می‌توان بدون از بین بردن یا تغییر اجزای اولیه، به تدریج آن را از مقیاس کوچک و آزمایشی به مقیاس بزرگ ارتقا داد؛ به عبارت دیگر اجزای تشکیل دهنده اولیه می‌توانند به راحتی بخشی از یک سیستم بزرگتر شوند.

با کاهش تابش مستقیم خورشید، رشد جلبک‌ها کاهش می‌یابد و کیفیت آب مخازن آب شرب بهتر می‌شود و به این دلیل که نیاز به حفاری ندارد، اثر زیست‌محیطی مخربی نداشته و آزمایش‌ها نشان می‌دهد که بر کیفیت آب مخزن هم بی‌تأثیر است. در مخازن آبی وسیع، امواج آب روی آن موجب خوردگی یا صدمه به ساختار مخزن می‌شود اما با استفاده از این روش، شدت امواج و خوردگی کاهش پیدا می‌کند.

نیاز ایران به یک خیز بلند

ایران یکی از بیشترین پرتوهای خورشیدی را در جهان دریافت می‌کند؛ 2200 کیلووات ساعت در متر مربع در سال. چنین منطقه جغرافیاییی که معمولا 300 روز کاملاً آفتابی در طول سال دارد، کشور را با چالش عمده تبخیر آب مواجه می‌کند اما ایران را به یکی از مستعدترین و باصرفه‌ترین مناطق دنیا هم برای به کاربردن انرژی خورشیدی تبدیل کرده است.
از سوی دیگر، تعهد ایران به پیمان پاریس برای کاهش گازهای گلخانه‌ای، 300 روز کاملاً آفتابی در سال، کاهش 80 درصدی تبخیر آب از سطح نیروگاه‌های خورشیدی شناور و مشوق‌های فراوان برای حرکت به سمت انرژی‌های پاک، چنین نیروگاه‌هایی را به گزینه‌ای ایده‌آل برای ایران تبدیل کرده است.

هم‌اکنون کشورهای همسایه ایران مثل امارات و عربستان روی پروژه‌های کلان انرژی کار می‌کنند و نیروگاه‌های چند صد مگاواتی و حتی چند گیگاواتی را برای ساخت بودجه‌بندی می‌کنند و بعضی از آنها قصد دارند که تا سال 2030 بیش از 50 درصد انرژی‌شان را از انرژی پاک تأمین کنند و کلا خودشان را از سوخت‌های فسیلی مجزا کنند. اما ایران از این قافله عقب مانده است.

می‌توان گفت که تا به امروز در ایران استفاده چندانی از انرژی خورشید برای تولید برق نشده اما می‌توان گفت سال 96 با کلنگ‌زنی یک نیروگاه 10 مگاواتی خورشیدی در اصفهان و یک نیروگاه 100 مگاواتی خورشیدی در کرمان، شاهد آغاز روند توسعه این انرژی در کشورمان هستیم.

منبع: روزنامه همشهری/ شماره 7230