فناوری؛ راه استفاده از فاضلاب در کشاورزی | خدمات دریایی

فناوری؛ راه استفاده از فاضلاب در کشاورزی

شرکت خدمات دریایی psdarya تقدیم می‌کند:

کشورهای پیشرفته برای تولید محصولات کشاورزی ارزان و با کیفیت، زمین‌هایشان را با فاضلاب فرآوری شده آبیاری می‌کنند نام فاضلاب و تصور اولیه ای که از آن وجود دارد، باعث شده تا در بسیاری از کشورها، کشاورزان نسبت به استفاده از آن در مزارع‌شان مردد باشند. اما واقعیت این است که در این مزرعه‌ها از خود فاضلاب استفاده نمی‌شود. آنچه در مزارع به عنوان کود، منبع املاح معدنی و حتی منبع آب مورد استفاده است، فاضلاب تصفیه شده‌ای است که به وسیله فناوری‌های جدید و در فرآیندهای مختلف فرآوری شده و مواد مضر برای گیاه از آن گرفته می‌شود. سال‌هاست از این آب‌های تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز شهری یا درختان غیر مثمر در دنیا بهره برده می‌شود اما کشاورزان و مزرعه داران معمولاً در این باره موضع‌های سرسختانه‌ای دارند. اما پژوهش‌هایی که هنوز هم در جریان است و سرمایه‌گذاری‌های بالایی که در دنیا روی آن می‌شود پروژه‌های جدیدی را به بار آورده است. این گزارش چند نمونه از موفق‌ترین‌هایشان را بررسی کرده است.

تولید ذرت‌های ارزان در کانادا

استفاده از فاضلاب در کشاورزی یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی است که 10 سال گذشته از آن برای تولید ذرت استفاده می‌شود. در گزارشی که سایت CNBC منتشر کرده، از بازیافت فاضلاب و استفاده از آن در یکی از مزارع بزرگ ذرت در نوالسکوشیا در جنوب کانادا گزارش داده است. در مزرعه ذرتی که سوژه این گزارش شده، از مواد لزج تصفیه شده که با نام «ماده خشک زیستی» شناخته می‌شود. برای آبیاری مزرعه استفاده شده است. این ماده که به خاطر سازگاری با محیط زیست، پسوند «بیو» یا «زیستی» را یدک می‌کشد، حالت نیمه جامد دارد و می‌تواند آب و مواد مغذی را در خود حفظ کند و باعث صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود ایده اصلی استفاده از این بازمانده‌های بازیافتی چندان تازه نیست و نوع پیشرفته‌ای از تولید کمپوست محسوب می‌شود که در آن، مواد آلی بعد از تخمیر شدن به عنوان کود کاربرد داشتند. در کمپوست‌ها آب چندانی به گیاه نمی‌رسد اما در این مورد وضع کاملاً فرق می‌کند. استفاده از فاضلاب کشت ذرت تا جایی موفقیت‌آمیز بوده است که هر سال فقط در کانادا نزدیک به 700 هزار تن فاضلاب نیمه جامد مخصوص کشاورزی تولید شده و نیمی از آن به عنوان کود و آب در مزارع استفاده می‌شود. بقیه این مواد نیز به محل‌های دفن زباله برده می‌شوند تا روی زباله‌های تجزیه پذیر ریخته شده و روند بازگشت این زباله‌ها به طبیعت را سرعت بدهند. این کودها در نهایت باعث غنی شدن خاک هم شده و در نگاه بلند مدت هزینه‌های کلان کشور برای احیای منابع خاکی را کاهش داده است. کودهای جلبک نام دیگر فاضلاب‌های نیمه جامد هستند که استفاده از آنها، از نظر اقتصادی نیز به نفع کشاورز هستند.

بزرگ‌ترین پروژه کشاورزی در کالیفرنیا

کشاورزان کالیفرنیا یک سالی هست که به یک چالش بزرگ دعوت شده‌اند؛ استفاده از فاضلاب برای آبیاری مزارع شان! بزرگ‌ترین پروژه تبدیل فاضلاب به آب مورد نیاز برای کشاورزی، دسامبر امسال در کالیفرنیا آغاز شد و از آن جهت جدید است که، در این روش تازه آب تصفیه شده مستقیماً از طریق کانال‌های آبرسانی به مزارع منتقل می‌شود. این تجهیزات آنقدر مقرون به صرفه هستند که شرکت‌های غیر مرتبط با حوزه آب و فاضلاب هم روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. یک نمونه‌اش، سازمان ثبت احوال آمریکا که گفته، هزینه ساخت کانال انتقال فاضلاب کشاورزی به 3 شهر ایالت را تقبل می‌کند. پروژه 90 میلیون دلاری در فضایی به گستردگی 15 هزار متر مربع ساخته می‌شود. پیش از راه‌اندازی این پروژه، چالش‌های تصفیه خانگی و زودودن مواد شیمیایی داخل آن بود. چون برخلاف پروژه‌های مشابه قبلی، این بار قرار است آب در یک شبکه که مردم عادی هم به آن دسترسی دارند. جریان پیدا کند. وسعت تصفیه خانه فاضلاب کشاورزی قرار است هر سال 500 هکتار افزایش پیدا کند.

سوژه جدید سرمایه‌گذاری: فاضلاب کشاورزی

آبیاری فاضلابی یکی از پروژه‌هایی است که در دنیا از آن پشتیبانی می‌شود. شرکت‌هایی‌ که در حوزه آب و فاضلاب فعالیت می‌کنند نیز مدتی است سرمایه گذاری‌های قابل توجهی درباره تصفیه فاضلاب‌های خانگی و استفاده از آن در بخش‌های مختلف کشاورزی انجام داده‌اند. شرکت «تهال» که از سال 1961 (1340) آغاز به کار کرده، در چند سال اخیر چند پروژه بزرگ بین‌المللی اجرا کرده که بخش بزرگی از آنها توسط سازمان ملل و بانک جهانی حمایت می‌شود. چون در نهایت باعث استفاده بهینه از منابع آبی شده و صرفه‌جویی زیادی در جهان به همراه خواهد داشت. «جس» کمپانی دیگری است که به طور مشخص روی استفاده از گیاهان در تصفیه آب‌های آلوده و تبدیل فاضلاب‌های صنعتی به آب قابل استفاده در کشاورزی تمرکز کرده است. از آنجایی که، فاضلاب‌های استفاده شده در کشاورزی معمولاً از فاضلاب‌های خانگی گرفته می‌شوند. برای پیدا کردن یک راهکار جدید باید روی پروژه‌های مشترکی با شرکت های تحقیقاتی در حوزه مواد شیمیایی کار کرد.

منبع: روزنامه همشهری/ شماره 7241