توسعه غرب کارون با امکانات داخلی | خدمات دریایی

توسعه غرب کارون با امکانات داخلی

شرکت خدمات دریایی psdarya تقدیم می‌کند:

شانا: مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: از مجموع حدود 87 میلیارد بشکه ذخیره نفت در جای منطقه غرب کارون، تاکنون 715 میلیون بشکه نفت برداشت شده است.

کریم زبیدی عصر روز دوشنبه(20 آذرماه) در هفتمین نشست بررسی عملکرد پروژه‌های اقتصاد مقاومتی سازمان برنامه و بودجه  کشور که با موضوع «توسعه میادین مشترک نفتی غرب کارون» در این سازمان برگزار شد، عنوان کرد: ذخایر نفت در جای منطقه غرب کارون(مشتمل بر میدان‌های مشترک و غیرمشترک) حدود 87 میلیارد بشکه برآورد می‌شود که با احتساب میانگین ضریب بازیافت 15 درصد، بالغ بر 13 میلیارد بشکه نفت این منطقه قابل استحصال است. وی افزود: از میان، تاکنون 715 میلیون بشکه نفت(کمتر از یک میلیارد بشکه) برداشت شده است.

زبیدی روند پیشرفت طرح‌های توسعه‌ای میدان‌های مشترک غرب کارون را با توجه به مشکلات و محدودیت‌های بسیار صنعت نفت در تأمین سرمایه و فناوری، مطلوب برشمرد و گفت: به عنوان نمونه، هزینه سرمایه‌گذاری تولید هر بشکه نفت خام در آزادگان شمالی حدود 34 هزار دلار شد و ضریب بازیافت شرکت چینی در این میدان حدود پنج درصد بوده است. بدیهی است هزینه تمام شده و ضریب بازیافت نمی‌تواند در این شرایط قابل قبول باشد.

وی با یادآوری اینکه شرکت‌های خارجی دیگر می‌توانستند با هزینه‌های کمتر چنین طرح‌هایی را به سرانجام برساند، گفت: شرکت ایرانی تدبیر انرژی هم در توسعه یاران شمالی توانست با هزینه‌ای نسبتا معقول یعنی کمتر از 20 هزار دلار برای هر بشکه ريال طرح را به پایان برساند.

زبیدی ابراز امیدواری کرد که با استفاده از فناوری‌های نو و تأمین سرمایه‌های مورد نیاز، روند توسعه غرب کارون بیش از پیش شتاب گیرد و ضریب بازیافت نفت در این منطقه افزایش یابد. وی به ایفای مسئولیت اجتماعی نفت در مناطق نفت‌خیز هم اشاره کرد و گفت: 350 میلیارد تومان از بودجه‌های اقتصاد مقاومتی وزارت نفت در سال 96، به ارائه خدمات عمرانی در کشور اختصاص یافته که بخشی از آن مربوط به منطقه غرب کارون است.

همچنین نور‌الدین شهنازی‌زاده، مدیرعامل شرکت متن که در هفتمین نشست بررسی عملکرد پروژه‌های اقتصاد مقاومتی سامان برنامه و بودجه کشور حضور داشت، به تشریح آخرین وضع توسعه این میدان‌ها پرداخت و گفت: با توجه به افزایش ظرفیت تولید نفت در میدان‌های مشترک غرب کارون طی سال‌های اخیر، هم‌اکنون ایران در تولید نفت از این میدان‌ها نسبت به عراق پیشتاز است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت در ادامه، اهداف توسعه در هر یک از میدان‌های مشترک غرب کارون را تشریح کرد و گفت: طبق برنامه باید ظرفیت تولید نفت این میدان‌ها تا پایان سال به 350 هزار بشکه در روز برسد که این هدف محقق خواهد شد. شهنازی‌زاده استفاده از ظرفیت‌های ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر را در توسعه میدان‌های آزادگان جنوبی و یاران جنوبی به دست متخصصان داخلی راهگشا دانست و گفت: هم اکنون ظرفیت تولید نفت در این دو میدان به ترتیب به 110 و 10 هزار بشکه در روز رسیده است.

وی افزون بر میدان‌های مشترک، به طرح تلمبه‌خانه‌های غرب کارون و امید نیز اشاره کرد و با بیان اینکه این تلبمه‌خانه‌ها در آستانه راه‌اندازی قرار دارند، عنوان کرد: کارخانه گاز و گاز مایع 3200 هم از پروژه‌های مهمی است که فعالیت‌های آن از سوی بخش خصوصی در حال انجام است و با راه‌اندازی این واحد NGL و جمع‌آوری گازهای همراه منطقه غرب کارون، در مسیر بهبود محیط زیست منطقه گام برداشته می‌شود.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد/ شماره 4214