تهران پر بازده‌ترین بورس خاورمیانه شد | خدمات دریایی

تهران پر بازده‌ترین بورس خاورمیانه شد

شرکت خدمات دریایی psdarya تقدیم می‌کند:

بورس تهران به پر بازده‌ترین بازار سهام خاورمیانه در طول سال جاری تبدیل شد.

به گزارش همشهری، هم‌اکنون بازده سالانه بازار سهام تهران 13.8 درصد و بازدده ماهانه این بازار 3.7 درصد است. در طول سال جاری بازده بازار سهام عربستان سعودی فقط نیم درصد بوده. این بازار در یک ماه گذشته کمتر از یک درصد بازده  برای سرمایه‌گذارانش به ارمغان آورده است. در این میان بورس دوبی هم حال و روز چندان خوشی ندارد؛ به طوری که عملکرد سالانه این بازار منفی بوده و میانگین زیان سرمایه‌گذاران در بورس دوبی به 2 درصد رسیده است. در 30 روز گذشته هم سرمایه‌گذاران فعال در بورس دوبی به طور میانگین 5 درصد ضرر را متحمل شده‌اند.

جایگاه جهانی بورس تهران

بازار سهام تهران به لحاظ کسب میانگین بازده، پنجمین بورس پر سود جهان در طول سال جاری به حساب می‌آید. میانگین بازده کل بورس اوراق بهادار تهران در طول سال جاری به 13.8 درصد و میانگین بازده سبد 10 شرکت بزرگ بورس به 18 درصد رسیده است. میانگین بازده بورس تهران در یک ماه گذشته معادل 3.7 درصد بوده است. این میزان بازده، بازار سهام تهران را در رتبه چهارم جدول کسب بازده ماهانه قرار می‌دهد.

استانبول، اول در جهان

هم‌اکنون بورس استانبول با بازدهی معادل 20.4 درصد پر بازده‌ترین بازار سهام جهان به حساب می‌آید. آمارهای رسمی نشان می‌دهد که رشد تاریخی بورس استانبول موجبات جذب سرمایه‌گذاران خارجی جدید را به این بازار فراهم آورده است. از ابتدای سال 2017 میلادی تاکنون، به جز سپتامبر(شهریور و مهر)، این بورس توانسته رشد مستمری را به نمایش بگذارد. براساس آمارهای سپرده‌گذاری مرکزی بورس استانبول، تعداد سرمایه‌گذاران داخلی این بازار از یک میلیون نفر فراتر رفته و تعداد سرمایه‌گذار خارجی فعال نیز به 9 هزار و 485 نفر رسیده است. هم‌اکنون سرمایه‌گذاران آمریکایی، بین همه سرمایه‌گذاران غیرترکیه‌ای، بیشترین سهم را از نظر حجم معاملات به خود اختصاص داده‌اند. ارزش سبد دارایی‌های سهامداران آمریکایی با رشدی معادل 19.7 میلیارد لیر به 683 میلیارد لیر رسیده است. انگلیسی‌ها دومین گروه بزرگ سهامداران را در بورس استانبول به خود اختصاص داده‌اند، لوکزامبورگی‌ها هم در رتبه سوم ایستاده‌اند.

رتبه‌های بعدی

طبق این گزارش سهامداران بورس هنگ‌کنگ با کسب 19.8 درصد بازده به طور میانگین، در رتبه دوم جدول بورس‌های جهان ایستادند و سهامداران ژاپنی هم با کسب 16.2 درصد بازده سوم شدند. رتبه چهارم این جدول در اختیار بورس آمریکایی نزدک قرار گرفت. میانگین بازده سرمایه‌گذاران این بازار در طول سال جاری 14.4 درصد بوده است. بورس تهران هم با کسب 13.8 درصد بازده میانگین در جایگاه پنجم ایستاد.

منبع: روزنامه همشهری/ شماره 7248