پوست‌اندازی غول پتروشیمی خاورمیانه | خدمات دریایی psdarya

پوست‌اندازی غول پتروشیمی خاورمیانه

شرکت خدمات دریایی psdarya تقدیم می‌کند:

عارفه مشایخی: اختلال در روند حرکت صنعت پتروشیمی در کشورهایی همچون ایران و عربستان که این صنعت از جمله صنایع مادر آنها محسوب می‌شود، موجب می‌شود که دیگر صنایع و در نهایت چرخه اقتصادی این گونه کشورها با مشکلات و چالش‌هایی رو‌به‌رو شده و به بیانی صنایع مرتبط با این صنعت در مسیر و اهداف تعیین شده خود با مشکل روبه‌رو شوند. طی سال‌های گذشته کاهش بهای نفت در سال 2014 و همچنین هزینه‌های هنگفت دولت عربستان موجب شد در یک دوره صنعت پتروشیمی این کشور دچار ضعف و رکود شود و از این رو با پایین آمدن درآمدهای نفتی صنایعی همچون صنعت ساخت و ساز که هم از مواد نهایی زنجیره تامین این صنعت تامین می‌شد و هم از طریق منابع درآمدی که از صنعت پتروشیمی به آنها تزریق می‌شد، برخی از پروژه‌های خود را نیمه کاره گذاشتند و در نهایت استنباط شد که در کنار باقی عوامل، ضعف این صنعت کلیدی موجب رکود در صنعت و اقتصاد این کشور شده است. از این رو ریاض تصمیم گرفت که وارد میدان شده به سرمایه‌گذاری در این صنعت بپردازد و موتور محرک این صنعت را به حرکت درآورد. از این رو سابیک و آرامکو دو قطب اصلی عربستان با بهره‌گیری از دانش، فناوری و تکنولوژی اروپایی و شریک شدن با آن شرکت‌ها و با تعریف پروژه‌هایی در جهت تولید محصولات نهایی با تکنولوژی بالا که سطح رقابت‌پذیری و ارزآوری بیشتری را دارند در جهت پیشرفت گام برداشتند.

با توجه به آمارها و گزارش‌های منتشر شده در اواخر ماه ژانویه، با ورود تکنولوژی‌ها و فناوری‌های مدرن در سال 2017 شرکت پتروشیمی سابیک عربستان مقداری رشد را تجربه کرده است. این در حالی است که این رشد در چهار ماه دوم روندی صعودی را به خود گرفت و رفته رفته مقدار آن در حال افزایش است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که این روند در اوایل سال 2018 ادامه داشته و رونق به بخش شیمیایی و پلیمری صنعت پتروشیمی عربستان ورود پیدا کردشده است و به بیانی دیگر پیوندی میان صنعت پتروشیمی عربستان و صنعت پتروشیمی کشورهای اروپایی به وجود آمده است که این پیوند می‌تواند به منزله شروع یک حرکت رو به رشد در صنایع این کشور تلقی و موجب ود صنعت پتروشیمی این کشور و صنایعی همچون صنعت فولاد شرایط بهتری را در سال جدید تجربه کنند و این امر به منزله موتور محرکه صنایع این کشور تلقی می‌شود.

طبق آمارهای منتشر شده سود خالص شرکت سابیک عربستان در 3 ماهه آخر سال 2017، با افتی 6/18 درصدی به نسبت مشابه سال گذشته همراه بوده است و رقم آن به 980 میلیارد دلار آمریکا رسیده است. این در حالی است که نگرانی‌ها حاکی از آآن بود که این رکود در 3 ماهه سال جاری مقدار 3/36 درصد را ثبت کند و این پیش‌بینی ناشی از آسیب‌هایی بود که در سایر شرکت‌های این کشور در جریان بود.

علاوه بر این موضوع کاهش بهای نفت در سال 2014 موجب شد درآمدهای نفتی در آن سال با کاهش همراه باشد و این امر موجب شد صنعت ساخت و سازها هم در اینن کشور با روندی لاک‌پشتی به کار خود ادامه دهند. این در شرایطی است که در اوایل سال 2016 برنامه‌های متنوعی برای بازگشت رونق در نظر گرفته شد و در یک کنفرانس مطبوعاتی افزایش بودجه ریاض در سال 2018 و تاثیرات آن بر صنایع مادر از جمله پتروشیمی و فولاد اعلام شد. این تصمیمات موجب شد تا تغییرات در طول سال گذشته روند آشکاری را به خود بگیرد و شاهد دومین رشد در 3 ماهه سوم سال 2017 باشیم. تحلیل‌ها حاکی از آن است که در کنار تنوع محصولات، استراتژی سابیک عربستان به سمت تولید محصولات نهایی با تکنولوژی‌های بالادست به همین دلیل سرمایه‌گذاری و توجه به زنجیره ارزش را در دستور کار خود قرار داده است و در این راستا سرمایه‌گذاری می‌کند و سعی بر آن دارد مجوز فناوری پروسه تولید مواد شیمیایی و تامین‌کننده کاتالیزورها را دریافت کند و تولید محصولات نهایی را با فناوری پیشرفته گسترش دهد.

در این راستا آرامکو با الگوبرداری از یک شرکت پلاستیک آلمانی، حرکت مشابهی را انجام داد و سعی خود را بر آن گذاشت که تهدید از بین رفتن شرکت‌های پایین‌دست پلاستیکی را خنثی کند و سال 2015 با هشدار در این خصوص دولت را مجبور به همراهی با خود کرد و در نهایت توانست شرایط بهتری را برای شرکت‌های پایین‌دست پلاستیکی فراهم آورد.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد/ شماره 4270