پایان هفته جنجالی بازار سهام | خدمات دریایی

پایان هفته جنجالی بازار سهام

شرکت خدمات دریایی psdarya تقدیم می‌کند:

دنیای اقتصاد- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران در معاملات هفته گذشته هرچند شاهد شرایط مناسبی بود اما با توقف دوباره نماد «های وب» پرحاشیه به پایان رسید. بازار سهام در معاملات هفته منتهی به 22 آذر، رشد 4/2 درصدی شاخص کل را تجربه کرد و بیشترین رشد هفتگی از شهریور ماه سال جاری را ثبت کرد. طی معاملات این هفته نماگر اصلی بازار سهام ضمن دو کانال‌شکنی در سطح 93 هزار و 284 واحدی قرار گرفت و بازدهی خود از ابتدای سال را به حدود 8/20 درصد رساند. معاملات پررونق هفته گذشته در حالی امیدواری‌ها و توجه‌های زیادی را به خود جلب کرد که توقف نماد «های وب» در معاملات روز چهارشنبه بار دیگر نگرانی‌هایی از مشکلات ساختاری بازار را به نمایش گذاشت.

نماد «های وب» در حالی در میانه معاملات روز چهارشنبه پس از معامله نزدیک به 57 میلیارد تومانی سهام متوقف شد که هیچ خبر تازه‌ای در مورد این شرکت منتشر نشده بود. توقف و سپس ابطال معاملات این نماد که پر تب و تاب‌ترین نماد بازار بود، موجی از نگرانی و حواشی را در بازار سهام به وجود آورد، به ویژه این ابطال پر حجم که شاید در تاریخ بورس بی‌سابقه بوده برای سرمایه‌گذارانی که اقدام به فروش سهام های وب و خرید سهام دیگر کرده بودند، مشکلات شدید اعتباری و مالی ایجاد کرده است.

در این میان نبود قوانین مدون در درون بازار سرمایه برای ادغام و قبضه مالکیت، مشکلات جدی را ایجاد کرده است. در حالی که دو شرکت «های وب» و پارس آنلاین بر سر ادغام به توافق رسیده‌اند، اجبار بورس به عرضه عمده سهام «های وب»  که براساس شرایط قرارداد به مالکان پارس آنلاین باید منتقل شود، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در مورد دلیل توقف نماد ذکر می‌شود. این در حالی است که انتقال سهام براساس ادغام، ماهیت معاملاتی متعارف بازار را نداشته است و عرضه بلوکی سهام می‌تواند ادغام را برهم بزند.

در رابطه با توقف «های وب» همچنین مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس، سعید محمد علیزاده در گفت و گو با پایگاه خبری بورس پرس، درباره علت توقف نماد «های وب» گفت: این تصمیم به علت بروز ابهامات جدید بود. وی ادامه داد: این ابهامات مربوط به بعد از انتشار توضیحات شرکت و بازگشایی هفته پیش نماد و ناشی از ارزش‌گذاری سهام بوده و قرار است استعلام کانون کارشناسان رسمی دادگستری دریافت شود. این مقام مسئول تأکید کرد: سازمان بورس با توجه به اهمیت واگذاری 17 درصد سهام «های وب» (که با اعلام قیمت 1000 تومان هر سهم همراه بود) تصمیم به توقف نماد گرفت تا نتیجه استعلام از مراجعه دریافت و بررسی‌های لازم انجام شود. محسن خدابخش مدیر نظارت بر بازارها و بورس‌های سازمان بورس هم گفت: با توجه به اثر اعلام قیمت پایه هر سهم در واگذاری بلوک 17 درصدی، معاملات روز چهارشنبه «های وب» تأیید نشد. گفتنی است 2940 سهامدار حقیقی و 3 حقوقی اقدام به خرید از 1499 فعال حقیقی و 35 حقوقی کرده بودند که همه معاملات «های وب» باطل شد.

در کنار بحث «های وب» روز چهارشنبه بازار شاهد تداوم بحث‌ها در مورد لایحه بودجه سال آینده کل کشور بود. البته لایحه بودجه هنوز تا طرح در صحن مجلس شورای اسلامی احتمال تغییرات جدی دارد. در همین حال در هفته گذشته بهای نفت در سطوح 63 تا 64 دلار برای هر بشکه نفت برنت قرار گرفته است. بهای هر تن مس به 6 هزار و 773 دلار رسیده است. بهای دو فلز روی و سرب نیز به ترتیب 3 هزار و 193 دلار و 2 هزار و 498 دلار گزارش شده است(در هر تن). (قیمت‌ها در لحظه تنظیم این گزارش ساعت 14 روز جمعه ذکر شده‌اند).

در گروه خودرویی روز چهارشنبه مهندسی نصیر ماشین برنامه افزایش سرمایه خود را اعلام کرد.

براساس پیشنهاد هیات مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده افزایش سرمایه این شرکت از مبلغ 127 میلیارد و 166 میلیون و 420 هزار ريال به مبلغ 207 میلیارد و 1600 میلیون و 420 هزار ريال (معادل 63 درصد) از محل آورده نقدی سهامداران (5/31 درصد) و سود انباشته (5/31 درصد) به منظور تأمین ساختار مالی و جبران نقدینگی و خرید ماشین‌آلات برای تجهیز ساختار مالی و جبران نقدینگی و خرید ماشین‌آلات برای تجهیز خط تولید صورت خواهد گرفت. در گروه پالایشگاهی روز چهارشنبه اعلام گزارش نمادهای متوقف همچنان ادامه خواهد یافت تا در مهم‌ترین گزارش پالایش نفت شیراز، پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفند را 2136 ريال اعلام کرد. این گزارش با تعدیل مثبت 76 درصدی سود هر سهم و پوشش 52 درصدی سود در 6 ماه نخست سال همراه بوده است. در گروه پتروشیمی نماد جهرم که اخیرا با فروش گسترده سهام وثیقه و تملک شده مواجه بود، افزایش سرمایه را در دستور کار قرار داده است. براساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده افزایش سرمایه از مبلغ 1500 میلیارد ريال به مبلغ 6940 میلیارد ريال (معادل 363 درصد) از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران مورد تصویب قرار گرفته است. افزایش سرمایه 121 درصدی این شرکت قطعی و 242 درصد آن در اختیار هیات مدیره است.

در گروه تجهیزات صنعتی، آمار پیشنهاد هیات مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده را برای افزایش سرمایه از مبلغ 500 میلیارد ريال به مبلغ 1200 میلیارد ريال (معادل 140 درصد) اعلام کرد. این افزایش سرمایه از محل سود انباشته به منظور اجرای طرح نوسازی ماشین‌آلات، تأسیسات و اصلاح ساختار ملی صورت خواهد گرفت.

در گروه دارویی نیز پیشنهاد هیات مدیره کیمیدارو به مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه از مبلغ 240  میلیارد ريال به مبلغ 579 میلیارد و 840 میلیون ريال(معادل 142 درصد) منتشر شده است. براساس این گزارش افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور اجرای طرح‌های توجیهی تولید پلت دارویی و افزایش ظرفیت فیلینگ و کاتونینگ انواع قطره، قرص و کپسول صورت می‌گیرد. در گروه زغال‌سنگ رئیس انجمن تولید زغال‌سنگ برای عرضه در داخل اشاره کرد و گفت: این قیمت‌گذاری باید براساس نرخ‌های جهانی یا اینکه تابع قیمت تمام شده فولاد باشد. محمد مجتهدزاده در گفت و گو با «ایسنا» با بیان اینکه نیاز کشور برای تأمین زغال به 5/3 میلیون تن خواهد رسید، گفت: در حال حاضر خریدار اصلی زغال سنگ ایران، ذوب‌آهن اصفهان است و این در حالی است که با واحد جدید ذوبی که توسط هلدینگ خاورمیانه(میدکو) در زرند در حال ایجاد است، نیاز کشور تا سال 1397 به 5/3 میلیون تن کنستانتره زغال سنگ باید 6 میلیونن تن از معادن زغال سنگ استخراج صورت گیرد. اکنون معادن زغال سنگ نصف این میزان تولید دارند.

مجتهدزاده در ادامه افزود: در سال‌های گذشته براساس قیمت تمام عوامل موثر در تولید محصول نهایی قیمت‌گذاری انجام می‌شد اما این مساله در چند سال اخیر با مشکل روبه‌رو شده است. رئیس انجمن زغال سنگ ایران با اشاره به راه‌حل این موضوع گفت: انجمن زغال‌سنگ پیشنهاد کرده است کمیسیون اقتصادی مجلس با بررسی موضوع، قیمت‌گذاری زغال‌سنگ آن را تابعی از قیمت جهانی قرار دهد و پیشنهاد دیگری نیز از سوی شرکت ذوب‌آهن مطرح شده مبنی بر اینکه قیمت زغال‌سنگ تابعی از قیمت تمام شده محصول نهایی این شرکت باشد. در مجموع هفته گذشته، هفته‌ای مثبت همراه با حواشی مربوط به نماد «های وب» بود که در آن شاخص سهام با رشد 4/2 درصدی مواجه شد و یکی از درخشان‌ترین هفته‌های خود طی سال جاری را تجربه کرد.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد/ شماره 4216