همکاری هسته‌ای ایران با اتریش | خدمات دریایی

همکاری هسته‌ای ایران با اتریش

شرکت خدمات دریایی psdarya تقدیم می‌کند:

تأمین تجهیزات پزشکی برای درممان بیماران سرطانی و ساخت رادیودارو مورد توافق قرار گرفت

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با حضور در موسسه همشهری ضمن بازدید از بخش‌های مختلف مجموعه به سوالت خبرنگاران همشهری پاسخ داد و از همکاری‌های جدید هسته‌ای ایران با کشورهایی مثل اتریش، روسیه و چک خبر داد.

درمان بیماران سرطانی با تکنولوژی هسته‌ای

به گفته کمالوندی، سازمان انرژی اتمی ایران و یک شرکت اتریشی آستانه امضای قراردادی برای ساخت یک شتاب‌دهنده و تجهیزات مرکز تحقیقات و درمان بیماران مبتلا به سرطان هستند. سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت و گو با همشهری گفت: ساخت این تجهیزات، نیازمند طی شدن مراحل اداری بانکی در اتریش برای صادرات است و شرکت سازنده در حال انجام آن مراحل است. این مرکز برای درمان بیمارانی که نیازمند دارو و تجهیزات پزشکی هسته‌ای هستند مورد استفاده قرار خواهد گرفت و در نوع خود در منطقه غرب آسیا بی‌نظیر است. وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون 900 هزار نفر در کشور از رادیودارو استفاده می‌کنند، گفت: همه بیمارستان‌های کشور که تشخیص و درمان بیماران را با استفاده از انرژی هسته‌ای انجام می‌دهند از تولیدات داخل استفاده می‌کنند. ما برخی از مواد اولیه را از کشورهای دیگر وارد می‌کنیم ولی تولید رادیوداروها در داخل انجام می‌شود و برخی از آنها که طول عمر بیشتری دارند، به کشورهای آسیایی و آفریقایی صادر می‌شوند. در برجام نیز اختیار تولید مواد اولیه رادیودارو به ایران داده شده است. وی با اشاره به ساخت نخستین بیمارستان هسته‌ای در کشور گفت: این بیمارستان در واقع شتاب‌دهنده است که در آن ذره به سرعت نور رسانده می‌شود و با ابزارهای دقیق به تومور سرطانی شلیک می‌شود. این روش مانع از آسیب رسیدن به بافت و سلول‌های اطراف تومور می‌شود. در روش‌های فعلی، درمان بیمار با آسیب وارد شدن به بافت سالم امکان‌پذیر است. استفاده از شتاب‌دهنده برای درمان سرطان، روش پیشرفته برای درمان است. هم‌اکنون در مرحله بستن قرارداد با شرکت اتریشی هستیم و نیاز است که این شرکت ضمانت Over Bank را برای صادرات دستگاه به ایران کسب کند. این پروژه‌ای است که سال‌های آینده نتیجه آن را خواهیم دید. هم‌اکنون در اتریش روزانه بین 30 تا 50 نفر از این دستگاه استفاده می‌کنند و درمان می‌شوند. کمالوندی با اشاره به اینکه پس از برجام موانع خرید مواد اولیه ساخت رادیودارو به کلی برداشته شده، گفت: پیش از برجام کشورهای غربی می‌دانستند که در صورت اختیار قرار ندادن  سوخت رآکتور چه ظلمی به بیماران ایرانی می‌کنند. کمالوندی در گفت و گوی خود با اشاره به ابزار علاقه اولیه برخی کشورها برای ساخت نیروگاه‌ در ایران به مرحله جدیدی از همکاری‌های هسته‌ای ایران و روسیه برای ساخت فاز دوم و سوم نیروگاه بوشهر اشاره کرد و گفت: در انتخای کشورهایی که تکنولوژی ساخت نیروگاه دارند خیلی قدرتمند مانور نداریم، فقط چند کشور محدود در دنیا این تکنولوژی را در اختیار دارند که در این میان روسیه جزو کشورهایی است که ما با آن روابط استراتژیک داریم و حجم قابل قبولی از روابط اقتصادی را هم با آن داریم، لذا برای تحکیم روابط طبیعی وارد چنین مبادلاتی هم بشویم.

همکاری هسته‌ای با چک

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ما با روسیه در تکنولوژی هسته‌ای وارد همکاری‌هایی شده‌ایم که هم برای آنها نفع دارد هم نفع ما را به دنبال دارد؛ روس‌ها در حال حاضر 40 درصد غنی‌سازی دنیا را انجام می‌دهد و تا چند سال آینده می‌خواهند این حجم را به 60 درصد برسانند، لذا ما با یک کشوری که چنین صنعت و قدرتی را دارد وارد همکاری شده‌ایم و در تولید سوخت هسته‌ای هم به ایران کمک خواهند کرد. وی با نام بردن از کشورهای مثل چک که اخیرا ایران با آنها قراردادهای همکاری هسته‌ای بسته است، گفت: این کشورها هم در بحث امنیت هسته‌ای تجربیاتی دارند اما عمده این تجربیات به زمانی برمی‌گردد که کشور چک جزو بلوک شرق حساب می‌شد و بخش‌هایی از صنعت شوروی سابق به این کشورها منتقل شده استت. بهروز  کمالوندی در رابطه با برخی اظهارات اخیر مبنی بر اینکه در یک مقطع با توافق‌هایی برای تبادل سوخت همه چیز به منظور تثبیت برنامه هسته‌ای ایران فراهم بوده اما برخی افراد در ایران مانع تحقق این توافقات شده‌اند، گفت: اگر کسی فکر می‌کرد می‌تواند بدون امتیاز دادن موضوع را تمام کند اشتباه می‌کند، بعد از اینکه یک قضیه‌ای حل و فصل شد ادعاهای مختلف درباره آن مطرح می‌شود؛ می‌گویند ما می‌توانستیم این مورد را با قیمت کمتر به دست بییاوریم اما در زمان خودش باید دید این مسئله شدنی بوده یا خیر؟

اخیرا محمود احمدی‌نژاد در یک ویدیویی که در کانال تلگرامی خودش منتشر کرده بود مدعی شده بود در مقطعی در وین بدون اینکه تعهدی را بپذیریم توافق کردیم اما یک عده نگذاشتند. کمالوندی افزود: باید برای طرف مقابل هم عقلی قائل بود و بدانیم او هم دنبال یک هدفی است و نیامده بدون اینکه چیزی بگیرد خواسته‌های ما را اجابت کند و برود. این ساده‌انگاری است.

منبع: روزنامه همشهری/ شماره 7246