روز پالایشی بازار سهام | خدمات دریایی

روز پالایشی بازار سهام

شرکت خدمات دریایی psdarya تقدیم می‌کند:

گفته می‌شود سایت سمنان، سایت تبریز و سایت گرمسار برای جایگزین بن‌رو در نظر گرفته شده است. برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو منتفی شدن تولید رنو در بن‌رو را به نوعی سنگ‌اندازی در مسیر این قرارداد تلقی می‌کنند.

آن‌طور که یک منبع آگاه به «دنیای اقتصاد» اعلام کرده است، منصور معظمی، مدیرعامل ایدرو پنج‌شنبه هفت گذشته به قصد مذاکرات جدید با مسئولان رنو، راهی فرانسه شده است و در حال حاضر مشغول مذاکره در مورد جایگزینی بن‌رو برای تولید محصولات جدید این خودروساز در ایران است.

در گروه حمل و نقل اعلام شد: تعداد 273 میلیون و 528 هزار سهم معادل 78/37 درصد از سهام شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس توسط سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از سوی شرکت احیا گستر هرمز در سیزدهمین روز آذرماه امسال در بورس اوراق بهادار عرضه می‌شود. این میزان سهام به قیمت پایه هر سهم 4000 ريال به صورت 10 درصد نقد و بقیه اقساط شش ماهه در مدت 6 سال بپردازد. بلوک 78/37 درصدی سهام شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس در حالی توسط کارگزاری فیروزه آسیا روی میز فروش می‌رود که سود اقساط آن 13 درصد اعلام شده است.

در گروه محصولات شیمیایی شرکت پاکسان درباره مزایده فروش ملک شرکت شفاف‌سازی کرد. «شپاکسا» اعلام کرده است آگهی مزایده فروش ملک شرکت واقع در احمدآباد مستوفی در تاریخ 27 آبان ماه امسال منتشر شده است. لازم به ذکر است که اثر سود ناشی از فروش ملک فوق به مبلغ 120 میلیارد ريال در گزارش پیش‌بینی لحاظ شده است و در صورتی که سود نهایی فروش با مبلغ پیش‌بینی شده تفاوت داشته باشد، مراتب به اطلاع سهامداران خواهد رسید. همچنین این شرکت اعلام کرده با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در نتیجه اطلاعات افشا شده فوق، سود(زیان) خاللص اعلامی سال مالی منتهی به پایان آذر سال جاری 358 میلیارد و 662 میلیون ريال است. سایر درآمد(هزینه)‌های متفرقه نیز 122 میلیارد و 790 میلیون ريال اعلام شده است.

در گروه سرمایه‌گذاری‌ها، سرمایه‌گذاری توسعه ملی اعلام کرد که 510 میلیون سهم گروه توسعه ملی معادل بیش از 3 درصد از سهم این شرکت را در روز چهارشبه اول آذر در قیمت 1950 ريال عرضه می‌کند. «وتوسم» از محل فروش این سهم 62 میلیارد ريال سود فروش سرمایه‌گذاری‌ها شناسایی می‌کند.

در این گروه همچنین شرکت سرمایه‌گذاری نور کوثر ایرانیان با سرمایه 350 میلیارد تومانی برای افزایش سرمایه 100 درصدی از دو محل جذاب سود انباشته و مطالبات سهامداران و آورده نقدی را اعلام کرد. تأمین مالی «وسکاب» که موسسه صندوق بازنشستگی، وظیفه و از کارافتادگی سهامدار عمده (67/5) آن محسوب می‌شود، با دو هدف اصلاح ساختار مالی شرکت و استفاده بهینه از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار صورت می‌گیرد.

در گروه لیزینگ، شرکت لیزینگ رایان سایپا با سرمایه اسمی 452 میلیارد تومانی که در مرداد سال جاری برنامه افزایش 200 درصدی را جهت رساندن سرمایه فعلی به 1356 میلیارد تومان اعلام کرده بود، با عدم موافقت سازمان بورس مواجه شد. به این ترتیب توانست مجوز افزایش سرمایه 100 درصدی را اخذ کند تا سرمایه خود را به 904 میلیارد تومان برساند.

تأمین‌ مالی زیرمجموعه 47/6 درصدی سایپا، از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و با هدف افزایش حجم تسهیلات اعطایی به مشتریان جهت بالا بردن میزان سودآوری و اصلاح ساختار مالی صورت می‌گیرد.

«ولساپا» می‌تواند در صورت صدور مجوز افزایش سرمایه چند مرحله‌ای و موافقت سهامداران در مجمع فوق‌العاده، با افزایش سرمایه‌ 50 درصدی و تبدیل سرمایه به 1356 میلیارد تومان، اختیار عملی کردن آن را به مدت 2 سال به هیات مدیره تفویض تا هیات مدیر پس از اخذ مجوز از سازمان نسبت به عملی کردن آن اقدام کند. در مجموع بازار روز شنبه بازاری کم‌حجم ولی مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 120 میلیارد تومان و در فرابورس به 98 میلیارد تومان بالغ شد.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد/ شماره 4197