رقابت22شرکت بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری دربزرگترین میدان نفتی | خدمات دریایی

خدمات دریایی ؛رقابت22شرکت بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری دربزرگترین میدان نفتی

شرکت خدمات دریایی psdarya تقدیم می‌کند:

  • مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت : برای دستیابی به تولید روزانه 350 هزار بشکه نفت از میادین غرب کارون تاکنون 5/21 میلیارد دلار و 5 هزار میلیارد تومان سرمایه جذب شده است.
  • بر اساس برنامه ریزی انجام شده تولید نفت از میدان آزادگان جنوبی به 110 هزار بشکه در روز خواهد رسید.
  • با امضاء قراردادهای جدید، تولید نفت از میادین غرب کارون به یک میلیون و 330هزار بشکه در روز می‌رسد.
  • تولید نفت از میادین «آذر» در فاز اول به 65 هزار بشکه و در فاز دوم به 110 هزار بشکه در روز می‌رسد.
  • تفاهمنامه‌های مطالعاتی میادین دارخوین 3، بند کرخه و چنگوله با شرکت‌های انی ایتالیا، OMV اتریش، یک شرکت ایرانی و همچنین شرکت‌های نروژی، روسی و تایلندی امضاء شده است.
  • شرکت‌های نفتی شل، توتال، پتروناس(مالزی) و اینپکس(ژاپن) در میدان نفتی آزادگان فعال خواهند بود.
  • شرکت‌های انی ایتالیا، گاز پروم روسیه و شل انگلیس در مورد میدان نفتی کیشکو با ایران تفاهمنامه امضاء کرده‌اند.

وزارت نفت از 22 شرکت بزرگ جهان برای سرمایه گذاری و مشارکت در مناقصه توسعه بزرگترین میدان نفتی ایران دعوت کرد. مهندس سید نورالدین شهنازی‌زاده مدیر عامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) دیروز در جمع خبرنگاران ضمن بیان این مطلب، با ارائه گزارشی از پیشرفت عملیات توسعه میادین نفتی غرب کارون گفت : برای دستیابی به تولید روزانه 350 هزار بشکه نفت از این میادین تا پایان امسال به 36 میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم که تاکنون 5/21 میلیارد دلار به اضافه 5 هزار میلیارد تومان سرمایه جذب کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه بخشی از سرمایه مورد نیاز توسعه این میادین از محل صندوق توسعه ملی تأمین شده است، تصریح کرد: در میدان آزادگان جنوبی، زمانی شرکت ملی نفت چین (CNPCI) فعال بود و روزانه 45 هزار بشکه نفت از این میدان برداشت می‌شد، اما به تدریج چاه‌هایی که این شرکت حفر کرده است نیاز به تعمیر پیدا کرده و ظاهراً تولید نفت از آزادگان جنوبی از طریق چاه‌هایی چینی به 25 هزار بشکه در روز رسیده است و ما قصد داریم این چاه‌ها را اورهال و احیا کنیم که قطعاً به میزان تولید قبل یعنی 45 هزار بشکه می‌رسد.

به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، با احداث 19 حلقه چاه جدید در فاز یک پروژه آزادگان جنوبی، توانستیم تولید نفت از این میدان را 38 هزار بشکه در روز افزایش دهیم که بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تولید نفت از میدان آزادگان جنوبی به 110 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

وی با اشاره به محدودیت‌های فراورش گفت : در حال حاضر از یک واحد فراورش در میدان جفیر استفاده می‌کنیم و قصد داریم تا واحدهای سیار فراورش را هم به خدمت بگیریم.

به گفته نامبرده ، از دیگر میادینی که در دست اقدام داریم، میدان نفتی آذر است که با کشور عراق مشترک است. قرار بود امسال تولید زود هنگام این میدان به 30 هزار بشکه در روز برسد که 15 هزار بشکه هم تا پایان اردیبهشت امسال محقق شد و در مجموع تولید اولیه از این میدان به 30 هزار بشکه در روز رسیده است. توسعه میدان آذر در قالب قرارداد بیع متقابل و با همکاری شرکت سروک آذر و با سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نفت صورت می‌گیرد. وی ادامه داد : از دیگر برنامه‌هایی که برای این شرکت در سال 96 تدوین شده است، افزایش تولید نفت نه تنها در غرب کارون، بلکه در تمامی میادینی است که این شرکت در اختیار دارد.

شهنازی‌زاده تصریح کرد : تولید نفت در غرب کارون با احتساب میادین آزادگان جنوبی و یاران جنوبی تا پایان شهریور افزایش پیدا خواهد کرد. چنانکه در حال حاضر از لحاظ تولید چاه با در نظر گرفتن میدان یاران جنوبی و آزادگان جنوبی در منطقه غرب کارون، قصد داریم تولید خود را به 368 هزار بشکه در روز برسانیم که البته باید بگویم برنامه تکلیفی ما 350 هزار بشکه است که با اقدامات موثر قطعاً از برنامه تکلیفی عبور خواهیم کرد.

به گفته وی، این شرکت در قالب قراردادهای جدید صنعت نفت هم پروژه‌هایی دارد که تاکنون مذاکراتی با شرکت‌های داخلی و خارجی در چارچوب این قراردادها انجام داده‌اند.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با اشاره به اینکه اقدامات برای برگزاری مناقصه میدان آزادگان جنوبی در حال انجام است و پس از تکمیل مراحل، مناقصه برگزار خواهد شد، افزود: ما به 59 شرکت که اعلام آمادگی کرده بودند در مناقصه آزادگان شرکت می‌کنند، نامه دادیم که از این تعداد 22 شرکت اعلام آمادگی قطعی کرده‌اند و تمایل دارند در این مناقصه شرکت کنند. با تکمیل اسناد مناقصه انتظار داریم این مناقصه بین این شرکت برگزار شود تا پس از باز کردن پاکت‌های فنی و مالی بتوانیم کنسرسیوم توانمندی را برای توسعه این میدان انتخاب کنیم.

وی با اظهار اینکه با امضای قراردادهای جدید در میادین غرب کارون، تولید نفت از این میدان به یک میلیون و 330 هزار بشکه در روز خواهد رسید، به مذاکرات صورت گرفته با شرکت پرشیا اشاره کرد و گفت: این شرکت ایرانی هم که در حال حاضر در میدان یاران فعالیت می‌کند، قرار است پس از یکپارچه شدن میدان‌های یاران شمالی و جنوبی کار توسعه را در قالب قرارداد IPC ادامه دهد که هم اکنون تفاهم‌نامه مطالعاتی برای این میدان با این شرکت ایرانی امضا شده است.

این مقام مسئول با اشاره به میدان آذر گفت : در میدان آذر هم پس از رسیدن به تولید اولیه 30 هزار بشکه نفت در روز قرارداد ما با شرکت سروک آذر در قالب بیع متقابل به اتمام می‌رسد و مجدداً با این شرکت قصد داریم قرارداد خود را در قالب مدل جدید قراردادهای صنعت نفت منعقد کنیم.

وی خاطرنشان کرد : بنابراین در فاز یک میدان آذر قصد تولید 65 هزار بشکه نفت در روز و در فاز دو هم قصد تولید 110 هزار بشکه نفت در روز را با این شرکت ایرانی داریم.

به گفته شهنازی‌زاده، تیم‌های مذاکره‌کننده در این شرکت برای انجام مذاکره با شرکت‌هایی که تاکنون با آنها تفاهم‌نامه مطالعاتی انجام شده است، تشکیل شده که در حال رایزنی با این شرکت‌ها و گرفتن جواب مطالعات آنها هستیم.

وی ادامه داد: در میدان دارخوین 3 هم با شرکت انی ایتالیا و شرکت غدیر از ایران و در میدان چنگوله هم تفاهم‌نامه مطالعاتی با شرکت‌ها نروژی، روسی و تایلندی امضا شده است که شرکت تایلندی نتیجه مطالعات خود را به ما ارائئه کرد.

مدیرعامل شرکت متن با اشاره به شرکت‌هایی که در میدان آزادگان حضور پیدا خواهند کرد، اظهار داشت : از مهم‌ترین این شرکت‌ها می‌توان به شرکت انگلیسی شل، توتال فرانسه و پتروناس مالزی و شرکت اینپکس ژاپن و دو شرکت پرشیا از مجموعه ستاد اجرایی فرمان (ره) و شرکت تنکو از مجموعه قرارگاه سازندگی خاتم در این مناقصه حضور خواهند داشت. وی همچنین با اشاره به میدان ” کیشکو ” اظهار داشت : در این میدان هم شرکت‌های انی ایتالیا و شرکت گازپروم نفت روسیه و شرکت شل انگلیس تفاهم‌نامه‌هایی را با ما امضا کرده‌اند.

شهنازی‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود به احداث تلمبه‌خانه در منطقه غرب کارون احداث و یک تلمبه‌خانه در منطه امیدیه در دست ساخت داریم که نفت میادرین ما را به مناطق بحرگان و خارک برای صادرات منتقل می‌کند.

وی در پایان تصریح کرد : تاکنون شرکت شل گزارش نهایی خود را برای میادین یادآوران و آزادگان ارائه کرده است و گزارش این شرکت برای میدان کیش باقی مانده که به زودی ارائه خواهد شد.

منبع : روزنامه اطلاعات شماره 26764