رشد محتاطانه شاخص سهام

شرکت خدمات دریایی psdarya تقدیم می‌کند:

دنیای اقتصاد- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران معاملات هفته گذشته را با رشد 53 واحدی کل پشت سر گذاشت. در حالی که به اعتقاد کارشناسان عوامل بنیادی همچنان از معاملات سهام حمایت می‌کنند با این همه تداوم نگرانی‌ها در مورد برجام و تنش‌های منطقه‌ای موجب سیطره احتیاط بر سر معاملات سهام شده است. این امر سبب شد تا در کل هفته شاخص سهام نوسانات محدودی را تجربه کند. در تحولات گذشته و در گروه پالایشی براساس تصمیم جدید شورای رقابت مقرر شده است تا ظرف مدت یک ماه، دستورالعملی برای عرضه و کیوم با توم پالایشگاه‌ها با شرایط قراردادهای بلندمدت برای عرضه در بورس کالای ایران تهیه شود. براساس مصوبه سیصد و یازدهمین جلسه شورای رقابت، عرضه و کیوم باتوم پالایشگاه‌ها به طور کامل در بورس کالای ایران و با محاسبه نرخ آزاد ارز انجام خواهد شد. شورای رقابت اعلام کرد: به موجب بند 5 ماده 58 تا یک ماه به منظور برقراری شرایط همسان در عرضه و کیوم باتوم توسط کلیه پالایشگاه‌های کشور از طریق بورس کالا، طبق دستور‌العمل پیشنهادی تنظیم بازار و کیوم باتوم با رعایت اصول افزایش شفافیت، رفع تبعیض و بهبود رقابت‌پذیری، تدوین قراردادهای طولانی‌مت و با لحاظ نرخ ارز سامانه سنا بانک مرکزی در محاسبات قیمت و کیوم باتوم، تهیه و به شورای رقابت ارائه می‌شود.

همچنین شورای رقابت اعلام کرد: عمده انگیزه تولیدکنندگان قیر در کشور صادرات این محصول به مشتریان خارجی است. بر این اساس تخمین زده می‌شود که سالانه نزدیک به سه میلیون تن قیر از کشور صادر شود. در گروه برقی، عضو سندیکای صنعت برق ایران گفت: به منظور جلوگیری از واردات ترانس‌های خارجی، تعرفه گمرکی این کالا از 24 به 30 درصد افزایش یافت. در این شرایط، سرمایه‌گذاران خارجی(فاینانسورها) به جای وارد کردن ترانس‌های کشور خود، ترانس‌های ایرانی را خریداری می‌کنند. ارسلان فتحی‌پور افزود: ایران جزو 10 کشور بزرگ سازنده‌ ترانسفورماتور در جهان است هم‌اکنون از نظر کیفیت در جایگاهی قرار دارد که می‌تواند علاوه بر تجهیزات، دانش فنی خود را به دیگر کشورها صادر کند. وی در پاسخ به این سوال که چرا سال گذشته 10 میلیون دلار ترانس وارد کشور شده است، گفت: در مقابل صادرات 120 میلیون دلاری ترانس(فقط توسط یک شرکت ایرانی به خارج از کشور)، 10 میلیون دلار عدد قابل توجهی نیست. این فعال اقتصادی اضافه کرد: با توجه به افزایش تعرفه واردات ترانس، به نظر می‌رسد امسال و سال‌های آینده میزان واردات این کالا به کشور روندی کاهشی به خود بگیر. عضو سندیکای صنعت برق ایران از امضای دو قرارداد با سرمایه‌گذاری چینی که با ایران قراداد فاینانس امضا کرده‌اند، خبر داد و گفت: با توجه به افزایش تعرفه گمرکی واردات انواع ترانسفورماتور، ورود این کالا به کشور صرفه اقتصادی نخواهد داشت؛ به همین سبب تولیدکنندگان داخلی ترانس‌های مورد نیاز این سرمایه‌گذاران را تأمین خواهند کرد. در تحولات داخلی بازار سهام، جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین‌الملل با بیان اینکه نیمی از معاملات سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سرمایه متعلق به آلمان است، گفت: تا امروز هزار کد معاملاتی برای سرمایه‌گذاران خارجی صادر شده است.

بهادر بیژنی افزود: سازمان بورس با نهاد ناظر مالی بورس آلمان(NIFAB) موافقت‌نامه‌هایی به منظور همکاری‌های مشترک و ایجاد اطمینان خاطر بیشتر برای سرمایه‌گذاران طی ماه‌های اخیر منعقد کرده است. در گروه پتروشیمی ایران و ترکیه برای کاهش تعرفه صادرات محصولات پتروشیمی به توافق رسیدند.  مسئول صنعت پتروشیمی از توافق ایران و ترکیه برای صادرات محصولات پتروشیمی خبر داد و گفت: امید است که با توافق‌های آتی صادرات به این کشور رشد کند. رضا محتشمی‌پور، رئیس دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی درباره تازه‌ترین توافق‌های صورت گرفته میان ایران و ترکیه برای کاهش و بهبود تعرفه محصولات صادراتی صنایع پتروشیمی ایران به کشور اظهار کرد: مقام‌های ترکیه برای کاهش تعرفه‌ها اعلام آمادگی کردند. در گروه بانکی روز چهارشنبه نماد بانک خاورمیانه بعد از افزایش سرمایه از 500 میلیارد تومان به 600 میلیارد تومان بازگشایی شد. در گروه خودرویی رینگ‌سازی مشهد با سرمایه 44/5 میلیارد تومانی در خصوص دلایل کاهش نرخ فروش رینگ‌های سواری و رام‌زیر موتور در بودجه نسبت به عملکرد 6 ماهه اول سال توضیح داد.

در این راستا، علت کاهش نرخ میانگین فروش در پیش‌بینی سال جاری، برآورد فرش 70 هزار حلقه رینگ برلیانس و 25 هزار حلقه رینگ صادراتی در 6 ماه دوم سال است که باعث افزایش تیراژ فروش در مدت مذکور  و کاهش نرخ فروش «رام‌زیر‌موتور» نیز نهایی شدن نرخ قرارداد فروش با ساپکو تأمین شود. در مجموع بازار هفته گذشته بازاری متعادل با فضای احتیاطی بود. در این هفته مجموع ارزش معاملات خرد سهام به 545 میلیارد تومان بالغ شد.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد/ شماره 4190