چالش ملوانان با قانون جدید ته‌لنجی | خدمات دریایی

چالش ملوانان با قانون جدید ته‌لنجی

شرکت خدمات دریایی psdarya تقدیم می‌کند:

سرانجام پس از کش و قوس فراوان، قانون ته‌لنجی با همان کالای همراه ملوان از سوی هیات وزیران بازنگری و شهریور امسال به بنادر استان ابلاغ شد. این قانون که قرار است از اول آبان اجرا شود، همان گونه که انتظار می‌رفت، مورد اعتراض شدید و گلایه همه بندرنشینان و دریانوردان بوشهر قرار گرفت. گفت و گوی ما را با سیدعلی موسوی گمارانی، مدیرعامل تعاونی لنجداران بندر گناوه، در این باره بخوانید.

ته‌لنجی چه تأثیری در زندگی مرزنشینان دارد؟

با توجه به اینکه نیروهای بومی در ظرفیت‌های صنعتی و نفتی استان بوشهر استخدام نمی‌شوند و جایگاهی در این حوزه ندارند، بخش عمده‌ای از معیشت مرزداران از طریق دریا و دریانوردی که میراث پیشینیان آن‌هاست، می‌گذرد. می‌توان گفت 80درصد مردم به صورت مستقیم و غیرمستقیم با این حرفه در ارتباطند و ته‌لنجی به نوعی با زندگی مردم در بنادر استان بوشهر گره خورده است.

قانون پیشین ته لنجی چه زمانی مصوب شده بود و چه مفادی داشت؟

براساس قانون مصوب سال 86 هیات وزیرا، هر ملوان می‌توانست 6 بار در طول سال و هر بار به میزان هزار و 500 دلار کالا با استفاده از معافیت گمرکی وارد کند. اجرای این قانون هم موجب تأمین معاش و سودآوری برای دریانوردان می‌شد و علاوه بر آن شاهد رونق اقتصادی بنادر و اشتغالزایی بودیم، اما چالش در خصوص اجرای این قانون و از سوی دیگر ابلاغ آیین‌نامه جدید رکود را بر فعالیت این صنف حاکم کرده است.

قانون جدید چه مشکلاتی برای فعالان تجاری بنادر ایجاد کرده است؟

اجرای هدفمندی یارانه‌ها موجب شد تا نرخ سوخت از لیتری 300 تومان به لیتری هزار و 700 تومان یعنی 6 برابر افزایش یابد. از سوی دیگر افزایش سرسام آور قیمت در دیگر بخش‌های مرتبط هم اتفاق افتاد به طوری که میانگین هزینه‌های تحمیل شده برای هر سفر دریایی بین 10 تا 80 میلیون تومان افزایش یافت در حالی که ماده 7 آیین نامه جدید فقط معافیت 10 میلیون تومانی را برای کالای ملوانی آن هم در حد 6 سفر دریایی قائل است. با این حساب اصلا این میزان ناچیز معافیت ملوانی جوابگوی هزینه‌های 75 تا 90 میلیون تومانی یک سفر دریایی نیست و وقتی می‌بینیم که سایر عوارض مندرج در این آیین‌نامه و مثل وصول 30 درصد حقوق گمرکی ارزاق عمومی و 50 درصد حقوق گمرکی لوازم خانگی از ملوانان دریافت می‌شود دیگر هیچ شناوری در این شرایط و در صورت اجرای این مصوبه قادر به ادامه فعالیت و سفر نخواهد بود.

چه پیشنهادی برای بهبود این وضع دارید؟

انتظار جامع دریانوردان این است که بخش دولتی و تصمیم‌گیران در این حوزه نگاه واقع‌بینانه‌ای به این بخش داشته باشند. بنابراین در صورتی که شرایطی فراهم شود تا ملوانان 8 بار در طول سال و هر بار معادل 30 هزار دلار از معافیت صددرصدی مواد غذایی و لوازم خانگی و سایر کالاهای مجاز برخودار شوند و همچنین در هر سفر 300 هزار دلار ارزش کالا برای هر شناور در نظر گرفته شود، می‌توان به ثبات در این حوزه دست یافت. همچنین لازم است کالای ملوانی همانند دیگر کالاهای تجاری مشمول استفاده از بیمه بین راهی شود. البته اجرای کامل بیمه ملوانان که از مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود و برخورداری ملوانان از مزایای سختی کار و بازنشستگی از دیگر درخواست‌هایی است که انتظار می‌رود دولت برای استیفای حقوق این قشر زحمتکش به آن‌ها توجه کند. در حال حاضر ملوانان فقط در طول سفر تحت پوشش بیمه هستند و به محض بازگشت و در دوره استراحت تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند و بیمه بیکاری هم شامل آنها نمی‌شود.
برای رفع مشکلات این آیین‌نامه چه پیگیری‌ها و اقداماتی انجام گرفته است؟
از طریق استانداری و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی پیگیری و رایزنی‌های زیادی انجام شد که البته تاکنون نتیجه‌ای نداشته است. به هر حال امیدواریم مسئولان برای رفع مشکلات تدبیری بیندیشند، زیرا در صورت تداوم این روند شاهد رکود بی‌سابقه‌ای در بنادر استان خواهیم بود و پیامدهای زیانبار ان فقر، بیکاری و آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی خواهد بود.

منبع: روزنامه همشهری/ شماره 7222