پایان سفرهای اکتشافی سرمایه‌گذاران | خدمات دریایی

خدمات دریایی ؛پایان سفرهای اکتشافی سرمایه‌گذاران

شرکت خدمات دریایی psdarya تقدیم می‌کند:

با بازگشایی مرکز تجاری فرانسه در ایران، برنامه‌ریزی برای همکاری‌های بلندمدت کلید خورد

دنیای اقتصاد: انجمن کارفرمایان فرانسه(MEDEF) در پنجمین دیدار پس از برجام با فعالان بخش خصوصی کشور، از استقرار مرکز تجاری فرانسه در ایران با هدف کمک به شرکت‌های کوچک فرانسوی و شرکای آنها در ایران خبر داد. هیأت تجاری فرانسوی در جدیدترین دیدارهای خود با مسئولان دولتی و بخش خصوصی، این اطمینان را به طرف ایرانی دادند که به تعهدات خود در خصوص برجام پایبند هستند و هدف آنها تنها تجارت و کسب سهم بیشتر در بازار ایران نیست؛ بلکه به دلیل نزدیکی فرهنگ علمی و صنعتی دو کشور، در جهت همکاری‌های بلندمدت در ایران برنامه‌ریزی می‌کنند. این اقدام آنها در حالی است که به اعتقاد رئیس پارلمان بخش خصوصی، هیات‌های تجاری فرانسوی سفرهای اکتشافی خود در ایران را پشت سر گذاشته و وارد مرحله عملیاتی شده‌اند. در تایید این اظهارنظر، نایب‌رییس انجمن کارفرمایان فرانسه اعلام کرد، فرانسه به دنبال توسعه روابط با ایران است و در هفته‌های آینده شاهد امضای قراردادهای مهمی میان دو کشور خواهیم بود.

سازمان بین‌الملللی، غیردولتی و غیرانتفاعی مدف(MEDEF) در سال 1989 تأسیس شده و متشکل از 800 هزار کارمند در سراسر دنیا است و شرکت‌های بزرگی چون توتال، ایرباس، ونسی، آلستوم و بانک بی‌ان‌پی جزو اعضای این سازمان به شمار می‌روند. این سازمان همچنین نماینده کنفدراسیون کسب و کار فرانسه محسوب می‌شود و 41 مدیر اجرایی از شرکت‌های بین‌المللی آن کشور را در بر می‌گیرد. مأموریت این سازمان ترویج دانش فنی و پشتیبانی از کسب و کار شرکت‌های فرانسوی با هدف همکاری‌های پایدار و بلندمدت است و در این راستا این تشکل غیردولتی تاکنون در 150 کشور دنیا فعالیت داشته است.

همایش تجاری ایران و فرانسه روز گذشته با حضور نمایندگان انجمن کارفرمایان فرانسه(مدف بین‌الملل) و مدیران 40 شرکت فرانسوی زیرمجموعه این انجمن و فعالان بخش خصوصی ایران در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد. رئیس اتاق ایران در این همایش با ابراز امیدواری نسبت به تداوم سفرهای هیات‌های تجاری که نشانه علاقه‌مندی تجار و صنعتگران دو کشور به همکاری‌های مشترک است، گفت: ایران و فرانسه از دیرباز روابط اقتصادی ژرف و مستحکمی داشته‌اند که طی ده اخیر، بارها تحت تأثیر عوامل مختلف سیاسی و موضوع هسته‌ای قرار گرفته است. با توجه به شرایط کنونی به وجود آمده در ساختار اقتصادی ایران از سال 2015 میلادی، مجددا همکاری‌های اقتصادی ایران و فرانسه، افزایش چشمگیری داشته و روز به روز گسترش یافته است.

غلامحسین شافعی تعداد هیات‌های اقتصادی که بین دو کشور در رفت و آمد بوده‌اند را قابل توجه خواند و تأکید کرد: طی سال‌های اخیر، هیات‌های تجاری- اقتصادی بلندپایه متعددی میان دوکشور رفت و آمد کرده‌اند و تفاهم‌نامه‌های بسیاری میان بخش‌های خصوصی و دولتی دو کشور به امضا رسیده است. بخش بزرگی از این تفاهم‌نامه‌ها به قراردادهای تعهدآور منتهی شد که می‌توانیم به تفاهم‌نامه خرید هواپیمای مسافربری ایرباس، همکاری خودروسازان پژو و رنو و قرارداد شرکت توتال با هدف توسعه پارس جنولی اشاره کنیم.

شافعی اظهار کرد: همچنین برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و فرانسه که تصمیم‌گیری برگزاری آن در سفر رئیس‌جمهور کشورمان به فرانسه انجام گرفته بود و با حضور وزاری خارجه دوکشور در ایران برگزار شد، از دیگر رویدادهای مهم اخیر دو کشور بود که نتایج مثبتی را به دنبال داشت. رئیس اتاق ایران در ادامه به موقعیت استراتژیک کشور اشاره کرد و گفت: ایران می‌تواند به عنوان پل ارتباطی میان کشورهای عضو اکو، آسیای میانه، قفقاز و خاورمیانه عمل کند و فرانسه را به بازار 400 میلیون نفری برساند.

براساس اظهارات شافعی، در حال حاضر ایران کمترین ریسک سرمایه‌گذاری با بیشترین بازدهی در منطقه را دارد و امکانات مناسبی برای توسعه سرمایه‌گذاری‌های مشترک در بخش‌های انرژی، ترابری، زیرساخت، محیط‌زیست، فناوری اطلاعات، بهداشت و سلامت، کشاورزی، جهانگردی، خدمات و … در اختیار دارد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور ادامه داد: سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید برندهای واحد و صادرات آن به بازارهای پیرامونی،  از جمله زمینه‌های همکاری پر اهمیتی است که می‌توان نسبت به آنها تأمل کرد. شافعی افزود: از طرف دیگر فرانسه با سطح مبادلات بیش از یک هزار میلیارد دلار با جهان در زمره قدرت‌های مطرح  اقتصاد جهان و همواره یکی از منابع تأمین‌کننده کالاهای عمده کشورمان بوده است. وی افزود: در حال حاضر، یکی از اهداف مشترک دو کشور، ارتقای حجم مبادلات تجاری، از سطح کنونی 2 میلیارد و 400 هزار دلار به میزان حداقل دوبرابر در سال آتی است که امیدواریم این امر با تلاش بخش‌های خصوصی دو کشور، در آینده نزدیک تحقیق یابد. وی تصریح کرد: پس از سفرهای متعدد هیات اقتصادی ایران و فرانسه، اکنون سفرها، حالت‌های اکتشافی را پشت سر گذاشته و وارد مرحله عملیاتی شده‌اند.

رئیس اتاق ایران یادآور شد: افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور مستلزم رفع موانع بانکی، مشکلات گمرکی، تزانزیتی و ارائه تسهیلات پیرامون صدور روادید تجاری است.

امیدواریم در آینده نزدیک با رفع موانع تجاری موجود، بتوانیم بستر مناسبی برای تعامل دو کشور و توسعه همکاری‌های تجاری- اقتصادی بین دو کشور پدید آوریم.

در ادامه، ایوتیبو دوسیلگی، نایب‌رئیس انجمن کارفرمایان فرانسه (مدف بین‌الملل) نیز حضور در این همایش را فرصتی برای تقویت تبادلات دو کشور دانست و گفت: از آخرین حضور هیات تجاری فرانسه در ایران که در ژانویه 2017 صورت گرفت، تاکنون تحولات مختلفی به لحاظ سیاسی در دو کشور صورت گرفته است که می‌توان به آغاز دوره ریاست جمهوری جدید هر دو کشور اشاره کرد که البته با وجود این تغییرات همچنان علاقه‌مندی برای توسعه روابط بین شرکت‌های ایرانی و فرانسوی برای تقویت روابط تجاری بین دو کشور وجود دارد و این مهم هیچ تغییری نکرده است. وی با بیا اینکه بعد از توافق هسته‌ای، هر دو کشور تلاش زیادی کردند تا روابط خود را در زمینه تجاری توسعه دهند، بیان کرد: فرهنگ علمی و صنعت دو کشور ایران و فرانسه بسیار غنی و نزدیک به هم است و همین موضوع اجازه می‌دهد تا اساس همکاری‌ها بین دو کشور در زمینه‌های مختلف انرژی، مخابرات، صنایع اتومبیل و … شکل گیرد.

دوسیلگی تصریح کرد: شرکت‌های فرانسوی تنها برای تجارت و کاسبی و گرفتن سهمی از بازار ایران نیامده‌اند. اگرچه این سهم نسبت به سایر کشورهای اروپایی کمتر است، اما ما به دنبال توسعه روابط تجاری دراز مدت هستیم و به عنوان نمونه می‌توانیم به قرارداد توتال برای فاز 11 پارس جنوبی، همچنین قرارداد شرکت رنو برای تولید سالانه 300 هزار دستگاه خودرو در ایران اشاره کنیم. وی افزود: فکر می‌کنم در هفته‌های آینده شاهد امضای قراردادهای مهمی بین دوکشور در این زمینه‌ها باشیم.

نایب‌رئیس انجمن کارفرمایان فرانسه حضور 40 شرکت بزرگ و کوچک فرانسوی در اتاق ایران را بیانگر میزان علاقه‌مندی به گسترش روابط اقتصادی دانست و گفت: به این ترتیب مرکز تجاری فرانسه در ایران برای کمک به حضور شرکت‌های فرانسوی کوچک و شرکای آنها در ایران تأسیس شده است. دوسیلگی اظهار کرد: با توجه به وجود شرایط نامناسب سیاسی که نااطمینانی‌هایی را ایجاد می‌کند، اما ما به دنبال حضور در ایران هستیم و این حضور را برای برقراری روابط تجاری ادامه می‌دهیم.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون دومین بار است که نمایندگان شرکت «مدف بین‌الملل» به ایران می‌آیند، گفت: ما برای درک بیشتر توسعه تجاری با ایران و شناخت بیشتر و توسعه تجاری با ایران و شناخت بیشتر و توسعه شراکت‌ها و غنی کردن این شرکت‌ها در ایران حضور داریم.

کامیار آذری، دبیر کل اتاق مشترک ایران و فرانسه نیز در این همایش ضمن ابراز خرسندی از احیای روابط اقتصادی ایران و فرانسه، حرکت در این مسیر را امیدوارکننده خواند و برای توسعه آن اعلام آمادگی کرد و گفت: اکنون زمان آن رسیده تا یک گروه کاری از نمایندگان مدف و نمایندگان اتاق ایران تشکیل شود و به منظور تسریع در انجام کارها، پیشنهادهایی را ارائه دهند. سباستین آندرو، رئیس بخش اقتصادی سفارت فرانسه در تهران هم با تأکید بر لزوم توسعه مناسبات اقتصادی با ایران، گفت: وظیفه و انگیزه ما این است که ارتباطات تجاری را با ایران افزایش دهیم. وی همچنین ابراز امیدواری کرد تا صفحه جدید از رمان روابط ایران و فرانسه گشوده شود. در ادامه این همایش نیز، مذاکرات رو در رو بین فعالان اقتصادی دو کشور انجام شد.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد/ شماره 4149

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

مایل به شرکت در بحث هستید؟
در صورت تمایل مشارکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 − 1 =