هشدار دوم وزیر اقتصاد به بانک‌ها | خدمات دریایی

هشدار دوم وزیر اقتصاد به بانک‌ها

شرکت خدمات دریایی psdarya تقدیم می‌کند:

بانک‌ها دوباره از وزیر اقتصاد اخطار گرفتند. مسعود کرباسیان دیروز بر الزام خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری تأکید کرد و گفت: از بانک‌ها خواسته شده برای فروش اموال مازاد، برنامه زمانبندی مشخص بدهند و به آن پایبند باشد. به گزارش همشهری، هفتاد و یکمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی دیروز برگزار شد و مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد که درست یک ماه پیش در جلسه قبلی شورا بانک‌های متخلف در حوزه سود را به تنبیه با ابزار مالیاتی و نقره‌داغ شدن تهدید کرده بود، در نشست اخیر نیز بی‌پرده به بانک‌ها هشدار داد که اگر در خروج از بنگاه‌داری و فروش اموال مازاد سستی کنند و برنامه زمانبندی اجرا نشود، از ابزارهای قانونی، از جمله برکنار کردن مدیران بانکی استفاده خواهد کرد.

ار نقره‌داغ کردن بانک‌ها تا برکناری مدیران

کرباسیان، حل مسئله بنگاه‌داری بانک‌ها و فروش اموال مازاد آنها را تأکید قانون، دستور رئیس‌جمهور و یکی از اولویت‌های ضمیمه شده به حکم وزارت خود عنوان کرد و افزودن: بانک‌ها باید به سمت کار بانکی بروند، نه اینکه بنگاه‌داری کنند؛ البته آنها نگرانی‌هایی دارند که شاید عرضه یکباره اموال بانک‌ها به بازار، منجر به پایین آمدن قیمت‌ها شود که به این منظور از آنها برنامه زمانبندی خواسته‌ام و بانک‌ها باید در این برنامه زمانبندی، دارایی‌های خود را واگذار کنند.

وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه قبلی شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی نیز درباره سپرده‌گیری برخی بانک‌ها با نرخ 23 درصد قبل از اجرایی شدن بخشنامه بانک‌مرکزی گفته بود: این کار بانک‌ها حتما مورد تأیید دولت، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نیست و این را به حساب زرنگی نگذارند.

وزیر اقتصاد در آن جلسه نیز به بانک‌های متخلف اخطار داده بود: اداره امور مالیاتی، سود مازاد بر نرخ مصوب پرداختی توسط بانک‌ها را جزو هزینه‌ها محسوب نمی‌کند و بانک‌هایی که اقدام به این کار کرده‌اند، باید مالیات بدهند تا یک‌بار نقره‌داغ شوند و دفعه دیگر بفهمند که بخشنامه قابل اجراست.

فروپاشی یک امپراطوری

اصلاح نظام بانکی به ویژه در 2 حوزه خروج از بنگاه‌داری و پایبندی به نرخ سود مصوب، در حالی که مورد تأکید وزیر اقتصاد قرار گرفته که از ابتدای دولت یازدهم این مسائل جزو چالش‌های نظام بانکی برشمرده شده بود و کارشناسان بارها بر لزوم حل این دو معضل تأکیده کرده بودند اما از یک سو قف شدن منابع کلان بانک‌ها در قالب بنگاه‌ها یا تسهیلات معوق و در مقابل تعمیق رکود اقتصادی در کشور عملا فضایی ایجاد کرده بود که خرداری برای این دارایی‌ها وجود نداشته باشد، تسهیلات معوق وصول نشود و رقابت بین بانکی برای تجهیز منابع با نرخ سود بالاتر به منظور پوشش هزینه‌ها و پرداخت سودهای قبلی شدت پیدا کند. هرچند در این میان برخی بانک‌ها نیز تمایلی به واگذاری شرکت‌های خود ندارند و مجبورند برای پوشش هزینه‌هایی که این محل می‌پذیرند، هر روز سپرده‌های بیشتری جذب کنند و سودهای بالاتری بپردازند. در شرایط فعلی اما، اوضاع اقتصاد بسامان‌تر شده و رکودبخش ساختمان نیز، به عنوان یکی از حوزه‌های اصلی رسوب منابع بانکی، در حال رنگ باختن است. در این حالت به نظر می‌رسد چنانچه اخطار اخیر وزیر اقتصاد، پیگیری‌های مستمر و قاطعانه در پیش داشته باشد و در تعامل با بانک مرکزی شرایط فروش دارایی‌های بانک‌ها نیز تسهیل شود، راه برای خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری نسبتا باز است.

منبع: روزنامه همشهری/ شماره 7237