نمایش نقشه آلودگی هوا در سرویس «گوگل‌ارث» | خدمات دریایی

نمایش نقشه آلودگی هوا در سرویس «گوگل‌ارث»

شرکت خدمات دریایی psdarya تقدیم می‌کند:

کمپانی گوگل در حال تجهیز سرویس «گوگل‌ارث» کالیفرنیا، به نقشه‌های آلودگی هوا است. براساس گزارش خبری شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، گوگل در پروژه مشترک با یک شرکت فعال در حوزه تکنولوژی‌های زیستی موسوم به «Aclima»، در حال حاضر روی تهیه نقشه‌های آلودگی هوا از ایالت کالیفرنیای آمریکا کار می‌کند تا بتواند این نتایج را با کلیه کاربران در قالب سرویس «گوگل‌ارث» به اشتراک بگذارد. گوگل و آکلیما در تهیه این نقشه‌ها از ماشین‌های «نمایش معابر گوگل» استفاده کرده‌اند و تاکنون موفق شده‌اند با 4 هزار ساعت تصویربرداری، بیش از 100 هزار مایل  از مساحت ایالت کالیفرنیا را پوشش دهند.

مدیر برنامه توسعه گوگل ارث بر این باور است که دانشمندان و متخصصان سنجش کیفیت هوا می‌توانند از این اطلاعات برای ارائه راهکارهایی به منظور پیشگیری از آلودگی به دولت و سازمان‌های حفاظت از محیط زیست استفاده کنند. گوگل و آکلیما تا امروز بیش از یک میلیارد داده کاربری از وضعیت هوای نقاط مختلف کالیفرنیا جمع‌آوری کرده‌اند که متخصصات هواشناسی با پر کردن یک فرم آنلاین می‌توانند به آنها دسترسی داشته باشند.

البته این اولین اقدام گوگل در راستای تهیه نقشه از آلودگی‌های هوا نیست. گوگل سال گذشته در همکاری با دانشگاه تگزاس و سازمان حفاظت از محیط‌زیست آمریکا نیز اقدام به تهیه نقشه‌های تعاملی کررد که آلودگی‌های هوایی شهر اوکلند را به نمایش می‌گذاشتند. از این رو به نظر می‌رسد راه برای دیگر کشورهایی که تمایل به چنین اقدامی برای ارائه نقشه بر خط آلودگی هوا در سامانه «گوگل‌ارث» داشته باشند، با تعریف چنین پروژه‌های مشترکی باز است.

آلودگی پایتخت دوباره بازگشت

به گزارش «دنیای اقتصاد»، آلودگی هوا در روزهای اخیر همچنان دغدغه اول پایتخت‌نشینان بوده است و تهرانی‌ها پس از پنج روز تنفس، از چهارشنبه هفته گذشته دوباره با افزایش غلظت آلاینده‌های هوای شهر فراتر از حد سلامت روبه‌رو شدند. شاخص کیفیت هوای شهر تهران که روز چهارشنبه 111 واحد اعلام شده بود، پنج‌شنبه به 113 افزایش یافت و روز جمعه نیز با قرار گرفتن شاخص در ایستگاه 105، هوا همچنان ناسالم برای گروه‌های حساس باقی ماند. استمرار آلودگی هوا در آبان‌ماه در شرایطی رخ داده که با احتساب 16 روز آلوده پیاپی در پایتخت از سوم تا هجدهم ماه جاری، طی 26 روز نخست ماه میانی پاییز عملا تنها هفت روز سالم در تهران ثبت شده است. نزدیکی تعطیلی روز یکشنبه با تعطیلات آخر هفته نیز که به خروج بسیاری از شهروندان از تهران به قصد مسافرت منجر شده، نتوانست از غلظت آلاینده‌ها در پنج‌شنبه و جمعه بکاهد.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد/ شماره 4196