بلاتکلیفی 12 ساله پتروشیمی گلستان | خدمات دریایی psdarya

خدمات دریایی ؛بلاتکلیفی 12 ساله پتروشیمی گلستان

شرکت خدمات دریایی psdarya تقدیم می‌کند:

12 سال از تصویب طرح ساخت پتروشیمی گلستان می‌گذرد. از روز نخست هر بار سخنی از این طرح به میان آمد و گامی برداشته شد، فعالان محیط‌زیستی کشور و استان با یادآوری مکرر اصل 50 قانون اساسی درباره حفاظت از محیط‌زیست این طرح را مغایر با استانداردهای توسعه پایدار اعلام کردند، به نظر می‌رسد وجود هزاران سهام‌دار در طرحی که دولت نقشی در آن ندارد، استاندار دیگری در گلستان را هم مجاب کرد تا به مشکلات این طرح بپردازد. سید مناف هاشمی هم در نشست با مدیران پتروشیمی گلستان، این طرح را دغدغه دولت و مطالبه مردم به حساب آورد.

پتروشیمی چگونه به گلستان آمد؟

سال 84، در دولت نهم، محدودیت استقرار صنایع در گلستان لغو شد تا بتوانند بزرگ و مادر به عنوان بازوی توسعه اقتصادی و اشتغال‌آفرینی استفاده کنند. در سفر نخست دولت نهم به گلستان، طرح ساخت مجتمع پتروشیمی به عنوان اولویت به تصویب رسید و اجرای آن در آبان سال 85 آغاز شد. در مراسم کلنگ‌زنی این طرح که با حضور مسئولان وقت وزارت نفت انجام می‌شد، قرار بر بهره‌برداری از این طرح پس از 4 سال، یعنی تا آبان 90، بود. همان زمان پذیره‌نویسی شروع و با ثبت حدود 95 هزار سهم، پایان یافت. بخش دولتی که 20 درصد سهام این کارخانه را داشت، با گذشت چند ماه از کلنگ‌زنی کارخانه، سهمش را به بخش خصوصی واگذار کرد و عملا دولت در این طرح هیچ نقشی جز تأمین خوراک و ارائه خدماتی چون گازرسانی، آبرسانی و تأمین برق برعهده نداشت. پس از آن، بروز پاره‌ای از مشکلات در ارائه تسهیلات ارزی، این طرح را نه فقط به دولت دهم کشاندف بلکه تا پایان دولت دهم و روی کارآمدن دولت یازدهم، بلاتکلیفی یاد شده ادامه یافت تا جایی که در سفر رئیس‌جمهوری به گلستان، رئیس هیات‌مدیره پتروشیمی خارج از نوبت و پس از پایان نشست رئیس‌جمهور روحانی با سرمایه‌داران، موضوع را با صدای بلند مطرح کرد.

پتروشیمی پس از 2 دولت

در دولت یازدهم، بیژن زنگنه، وزیر نفت، در نشست یا مدیران پتروشیمی کشور، مجتمع‌های گلستان و زنجان را جزو اولویت‌های وزارتخانه اعلام کرد و گفت که اجرای این طرح‌ها باید هرچه سریع‌تر به پایان برسد. همان زمان نمایندگان استان از تصویب وام 277 میلیون یورویی و تشکیل کنسرسیوم بین بانکی، میان بانک‌های ملی و ملت با هدف تأمین تسهیلات ریالی برای این طرح خبر دادند. با وجود این، تسهیلات مورد اشاره هم به بایگانی همه وعده‌ها برای ساخت پتروشیمی پیوست. تا پایان دولت یازدهم عمر عملیات ساخت پتروشیمی به یک دهه رسید، اما نه ماشین‌آلات خریده شد و نه کار ساخت سیلوها و ساختمان‌هایش به پایان رسید. هیچ تغییری در وضع این طرح نیمه تمام رخ نداد. در آستانه انتخای کابینه دولت دوازدهم، بیژن زنگنه، در دیدار با مجمع نمایندگان استان قول داد سرمایه‌گذاری جدیدی برای تکمیل پتروشیمی استان پیدا کند.

هیچ سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی نکرد

رئیس سازمان، معدن و تجارت استان در این باره می‌گوید: بزرگ‌ترین مشکل این طرح تأمین سرمایه برای فاینانس است و براساس برآوردهایی که چندماه قبل انجام شد تکمیل این کارخانه نیاز به هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار دارد. حسینقلی قوانلو با بیان این که هیات مدیره باید از صندوق توسعه ملی یا فاینانس خارجی برای تأمین سرمایه طرح استفاده کند که نیاز به ضمانت دارد، می‌افزاید: بخش خصوصی معمولا پشتوانه مالی قوی و محکمی ندارد و نتوانسته است این ضمانت را ایجاد کند. دولت هم به سهم خود و فقط برای کمک به رفع مشکل 97 هزار سهامدار این طرح پیگیر حل مشکلات است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه وزارت نفت قول پیگیری مشکلات تأمین سرمایه کارخانه پتروشیمی استان را داده است، توضیح می‌دهد: سال گذشته پیشنهاد دادیم تولید این کارخانه، از اوره و آمونیاک به تبدیل گاز به پروپیلن تغییر کند، اما هیات مدیره این موضوع را نپذیرفت. به تازگی هیات مدیره نوع محصول را به کریستال ملامین تغییر داده است تا در اولویت وزارت نفت برای سرمایه‌گذاری قرار گیرد. حالا با وجود اینکه مسئولان از دعوت گروه صنعتی غدیر برای تأمین اعتبار مورد نیاز پالایشگاه خبر می‌دهند، اما هنوز تکلیف این واحد صنعت روشن نشده است. این در حالی است که اهالی گلستان با توجه به نرخ بیش از 13 درصدی بیکاری در استان، چشم انتظار راه‌اندازی پالایشگاه هستند.

منبع: روزنامه همشهری/ شماره 7244