بازار روسیه، هدف صادرکنندگان ایرانی | خدمات دریایی

بازار روسیه، هدف صادرکنندگان ایرانی

شرکت خدمات دریایی psdarya تقدیم می‌کند:

در نشست نمایندگان بخش خصوصی و دولتی درباره آخرین وضعیت همکاری‌های ایران و روسیه، بازار روسیه به عنوان بازار هدف صادرکنندگان ایران معرفی و اقدامات لازم برای ورود به این بازار بررسی شد.

به گزارش سازمان توسعه تجارت ایران، مجتبی خسروتاج قائم‌مقام وزیر در امور تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ضمن تأکید بر اهمیت بازار روسیه، گفت: باید با برنامه‌ریزی و شناخت دقیق، ساز و کار ورود موفق به بازار روسیه را پیدا کنیم و خوشبختانه در حال حاضر زیرساخت‌های حقوقی لازم فراهم شده است، صندوق ضمانت صادرات دو کشور همکاری خوبی دارند و همکاری‌های مشترک دو کشور در زمینه ساخت واگن در کشورمان آغاز شده است.

وی همکاری مشترک را محور تمام مذاکرات ایران با طرف خارجی دانست و افزود: مذاکرات مرتبط با انعقاد موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس و ارمنستان، با جدیت و دقت پیگیری می‌شود تا با کاهش تعرفه‌ها، پس از سه سال به صورت آزمایشی، مقدمات تجارت آزاد با این کشورها را فراهم آوردیم.

خسروتاج ظرفیت‌های تولیدی و لجستیک را از مسائل اصلی در تجارت خارجی عنوان و اظهار کرد: توسعه نیازمند تقسیم وظایف، برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری است.

بهروز الفت مدیر کل دفتر اروپا و آمریکا نیز در این نشست به برنامه‌های میز روسیه به منظور تعامل هرچه بیشتر با بخش خصوصی اشاره کرد و شناسایی و معرفی ظرفیت‌های صادراتی ایران به روسیه را از بخش خصوصی خواستار شد.

در ادامه، اکبرپور دبیر میز روسیه، ضمن اشاره به افزایش 16 درصدی ارزش دلاری صادرات کشورمان در چهارماه 1396 نسبت به مدت مشابه در سال گذشته و اقدامات به عمل آمده برای توسعه همکاری‌های دوکشور گفت: دارو و تجهیزات پزشکی، محصولت کشاورزی و دامی، آبزیان، مواد غذایی، شوینده‌ها، رنگ و رزین، چسب، مواد پتروشیمی، مس، سیمان، کفش و لباس، محصولات چرم، محصولات دانش‌بنیان، مبلمان، کاشی و سرامیک و … از اقلام دارای پتانسیل صادراتی ایران به روسیه محسوب می‌شوند. وی همچنین از برنامه‌های آتی از جمله برگزاری پاویون کشورمان در نمایشگاه‌های بین‌المللی مواد غذایی و برگزاری کمیته تجاری و صنعتی با روسیه در آینده خبر داد.

سپس نمایندان بخش خصوصی و دستگاه‌های دولتی به  بحث و تبادل نظر در خصوص مشکلاتی چون نداشتن کنسرسیوم‌های صادراتی، مسائل گمرکی، مشکلات روابط بانکی، نرخ بالای کارمزد بانکی، تفاوت نرخ خرید و فروش ارز در بانک‌ها و صرافی‌ها، طولانی بودن فرآیند ثبت دارو در روسیه، هزینه‌های حمل و نقل و … پرداختند.

در این نشست مقرر شد تا در خصوص تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی در خصوص محصولات اولویت‌دار در بازار روسیه در قالب نشست‌های تخصصی تصمیم‌گیری شود. همچنین مقرر شد سازمان‌های گمرک، استاندارد و بانک‌ها گزارش راهنمای تجارت با روسیه را برای درج در سایت این سازمان اعلام کنند و نیز تشکیل جلسه تخصصی با بانک‌ها، گمرک، استاندارد و وزارت راه و شهرسازی برای حل مشکلات تجار و بازرگانان در دستور کار میز روسیه قرار گیرد.

منبع : روزنامه دنیای اقتصاد/ شماره 4125