امضای نخستین قرارداد توسعه میادین نفتی مناطق نفت‌خیز جنوب | خدمات دریایی

خدمات دریایی ؛امضای نخستین قرارداد توسعه میادین نفتی مناطق نفت‌خیز جنوب

شرکت خدمات دریایی psdarya تقدیم می‌کند:

ایسنا: مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از امضای نخستین قرارداد توسعه میادین نفتی در این شرکت تا دی ماه خبر داد و گفت: این قرارداد در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی امضا خواهد شد.

بیژن عالی‌پور با اشاره به امضای تفاهم‌نامه بین شرکت‌ ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت‌های خارجی اظهار کرد: از سال گذشته تا نیمه نخست سال جاری، 8 تفاهم‌نامه همکاری با شرکت‌های خارجی و داخلی برای توسعه 4 میدان کرنج، پارسی، رگ‌سفید و شادگان امضا شده است.

وی ادامه دارد: براساس این تفاهم‌نامه‌ها، شرکت‌های مورد اشاره 6 ماه مهلت داشته‌اند تا پیشنهاد و طرح فنی و عملیاتی خود را برای توسعه و افزایش تولید این میادین ارائه کنند که تعدادی از این شرکت‌‌ها برنامه‌های خود را ارائه داده و هم‌اکنون کارشناسان مناطق نفت‌خیز جنوب در حال بررسی‌های فنی، حقوقی و اجرایی این پیشنهادها هستند. مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان اینکه مذاکرات ادامه دارد و نام میدانی که قرارداد توسعه آن امضا خواهد شد در آینده نزدیک مشخص می‌شود، افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، پیش‌بینی می‌شود تا حدود دوماه آینده مذاکرات با شرکت‌هایی که طرح نهایی توسعه یکی از میادین را به پایان رسانده‌اند، به اتمام برسد و پس از آن نخستین قرارداد توسعه میادین براساس مدل جدید قراردادهای نفتی امضا خواهد شد.

براساس این گزارش، شرکت ملی مناطقق نفت‌خیز جنوب با شرکت‌های مختلف داخلی و خارجی از جمله پرشیا، مپنا، زاروبژنفت، پاسارگاد، تات نفت و تنکو تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده است که در این راستا مطالعه شرکت مپنا روی میادین رگ‌سفید، کرنج و پارسی بوده و شرکت انرژی پاسارگاد در میادین شادگان، کرنج و پارسی مطالعه کرده است. امضای تفاهم‌نامه همکاری بین‌ شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و زاروبژنفت روسیه با هدف مطالعه توسعه میدان‌های شادگان و رگ‌سفید بوده است.

همچنین شرکت نفت فیلیپین عضو پرگس بوده و این کنسرسیوم روی میادین کرنج و شادگان مطالعه کرده است.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد/ شماره 4163