افزایش تولید روزانه نفت غرب کارون تا پایان سال | خدمات دریایی

خدمات دریایی ؛افزایش تولید روزانه نفت غرب کارون تا پایان سال

شرکت خدمات دریایی psdarya تقدیم می‌کند:

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه صنعت نفت خبرداد

گروه اقتصادی/ تولید کنونی نفت میدان‌های غرب کارون 290 هزار بشکه در روز است و تا پایان امسال تولید نفت از مجموع این میدان‌ها به 368 هزار بشکه در روز می‌رسد.

به گزارش (( ایران ))، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه صنعت نفت در این باره اظهار کرد : بر اساس برنامه ، تولید از این میدان‌ها باید به 350 هزار بشکه در روز برسد که با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای در دست اقدام شرکت متن، رسید تولید 368 هزار بشکه در روز یعنی فراتر از برنامه، برنامه‌ریزی شده است.

سید نور‌الدین شهنازی‌زاده در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، حجم سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای توسعه طرح‌های میدان‌های نفتی غرب کارون را 36 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت : هم اکنون سرمایه‌گذاری انجام شده برای طرح‌های توسعه‌ای در دست اقدام معادل 21.5 میلیارد دلار و 5 هزار میلیارد تومان برآورده می‌شود.

شهنازی‌زاده در خصوص میدان آزادگان به عنوان یکی از این میادین مشترک با عراق افزود : افزایش 25 هزار بشکه‌ای تولید نفت از میدان آزادگان جنوبی متعاقب آن افزایش 20 هزار بشکه‌ای تولید نفت از میدان آزادگان جنوبی و متعاقب آن افزایش 40 هزار بشکه‌ای نیز در دستور کار شرکت مهندسی و توسعه نفت قرار دارد. اما توسعه یکپارچه میدان آزادگان از طریق مناقصه انجام خواهد شد.

وی در مورد برگزاری مناقصه میدان آزادگان توضیح داد : تیم مذاکره‌ای نفت و شرکت متن تاکنون تلاش‌های زیادی در این راستا انجام داده‌اند. از میان 59 شرکت علاقه‌مند به توسعه این میدان، 22 شرکت انتخاب و مکاتبات لازم انجام شده است. هم اکنون نیز بسته‌های مورد نیاز جهت پیوست مدارک مناقصه آماده‌سازی و در اختیار شرکت‌های متقاضی قرار گرفته است.

شهنازی‌زاده اظهار کرد : در صورت آماده‌سازی اسناد مناقصه میدان آزادگان و ارسال به شرکت‌ها، باید به تدریج شاهد دریافت پیشنهادهای فنی و بازرگانی شرکت‌های متقاضی باشیم.

  • اتریش، نتیجه مطالعاتی میدان نفتی بند کرخه را ارائه کرد

شهنازی‌زاده افزود : به منظور توسعه میدان نفتی بند کرخه نیز با شرکت OMV تفاهم‌نامه امضا شده که نتیجه مطالعات نیز از سوی این شرکت اتریشی ارائه شده است. وی با بیان اینکه برای طرح توسعه‌ای میدان چنگوله نیز تفاهم‌نامه‌هایی با شرکت DNO نروژ، گازپروم نفت و PTTP تایلند امضا شده است، افزود : هم اکنون تایلند گزارش مطالعاتی این میدان را ارائه داده، نروژ در حال ارائه و گازپروم نفت در حال مطالعه است. شهنازی‌زاده افزود : برای توسعه میدان آزادگان نیز شرکت‌های شل ( گزارش نهایی ارائه شده )، توتال، پتروناس، تنکو، اینپکس ژاپن با شرکت ملی نفت ایران تفاهم‌نامه همکاری مطالعاتی امضا کرده‌اند.

وی افزود : شرکت‌های انی ایتالیا، سرمایه‌گذاری غدیر، گازپروم نفت، شل و شرکت ایرانی صانع نیز از جمله شرکت‌هایی هستند که به منظور توسعه میدان گازی کیش با نفت تفاهم‌نامه همکاری مطالعاتی امضا کرده اند.

  • توسعه میدان نفتی آذر در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی

شهنازی‌زاده با اشاره به تحقق دو فاز تولید زود هنگام 15 هزار بشکه‌ای میدان آذر گفت : هم اکنون تولید 30 هزار بشکه‌ای از این میدان در قالب طرح بیع متقابل داخلی با شرکت سروک آذر و سرمایه‌گذاری صندوق‌های بازنشستگی نفت محقق شده است.

وی افزود : از این پس تولید از میدان آذر در فاز نخست به میزان 65 هزار، بشکه و در فاز دوو با تولید 110 هزار بشکه در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی عملیاتی می‌شود که برای فرآورش نفت تولیدی آن از ظرفیت خالی واحد دهلران استفاده می‌شود.

شهنازی‌زاده در مورد میزان اشتغالزایی طرح توسعه میدان آذر گفت : در این طرح توسعه 300 نفر شاغل‌اند که 45 درصد این نیروها افراد بومی منطقه هستند که به دنبال این هستیم که این میزان را به 50 درصد افزایش دهیم.

منبع: روزنامه ایران – شماره 6540