تداوم رکورد شکنی‌های شاخص سهام | خدمات دریایی

تداوم رکورد شکنی‌های شاخص سهام

شرکت خدمات دریایی psdarya تقدیم می‌کند:

دنیای اقتصاد- همایون دارایی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد جهشی دیگر بود. نماگر اصلی بازار سهام در معاملات دیروز توانست با رشد حدود یک درصدی از کانال 95 هزار واحدی عبور کند. شاخص کل بورس دیروز به مدد رشد قیمت نمادهای عمده‌ نظیر هلدینگ خلیج فارس، ملی مس، گل گهر، سرمایه گذاری غدیر و فولاد مبارکه و همچنین بازگشایی نماد پالایشگاه اصفهان به رشد 994 واحدی دست پیدا کرد و در پایان معاملات به رقم 95 هزار و 601 واحد رسید. این دومین بار در هفته جاری است که شاخص بازدهی بیش از یک درصدی را در روز تجربه می‌کند. افزایش ورود نقدینگی به بازار و تقویت سودآوری شرکت‌های صادرات محور تحت تاثیر افزایش نرخ ارز مهم‌ترین دلیل این رشد تلقی می‌شود. دیروز شاخص کل هم وزن نیز با افزایش 11 واحدی به عدد 17هزار و 835 واحد رسید. در بازار دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های معادن منگنز ایران، پالایش نفت اصفهان، اوراق مشارکت لیزینگ رایان سایپا، نفت شیراز، اوراق مشارکت میدکو و توسعه حمل‌ونقل ریلی پارسیان، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی شدند در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های داروسازی سبحان انکولوژی، داروسازی تولید دارو، ایران گچ و بیمه سرمد متوقف شدند.

در بازار دیروز در گروه پالایشگاهی بازگشایی دو نماد پایشگاه اصفهان و شیراز به جهش بیش از 6 درصدی هر دو نماد در بورس و فرابورس منجر شد. همچنین دیروز عصر پالایشگاه لاوان نیز تعدیل 72 درصدی سود خود را به بورس اعلام کرد. بر مبنای اطلاعات دریافتی از شرکت پالایش نفت لاوان پیش‌بینی درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به 29 اسفند 96، مبلغ 1187 ریال به طور خالص پس از کسر مالیات است. شرکت همچنین در 6 ماهه 622 ریال معادل 52 درصد این سود را محقق کرده است. دیروز در تحولات کلان بر اساس تبصره 16 لایحه بودجه سال 97، دستور فروش اموال غیر منقول دو وزارتخانه کار و ارتباطات داده شده است تا منابع آن پس از تصویب هیات وزیران برای افزایش سرمایه بانک‌های توسعه تعاون  و پست بانک اختصاص یابد. طبق بند «و» تبصره 16 لایحه بودجه 97 به دو وزارتخانه ارتباطات و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دستگاه‌های وابسته آنها اجازه داده شده تا سقف 500 میلیارد تومان اموال غیر منقول را که واگذاری آن مشمول سیاست‌های کلی اصل 44 نیست، با رعایت قوانین ومقررات مربوط به فروش برسانند و منابع حاصله را به حساب خاصی نزد خزانه داری کل واریز کنند تا پس از تصویب هیات وزیران برای افزایش سرمایه بانک‌های توسعه تعاون و پست بانک اختصاص یابد.

اجرای این تبصره می‌تواند اقدام مفیدی در جهت سرمایه این بانک‌ها و در نتیجه افزایش قدرت تسهیلات دهی، افزایش توان مواجهه با ریسک‌های اعتباری، گسترش روابط کارگزاری و تعاملات با بانک‌های خارجی باشد.

در گروه بیمه‌ای دیروز اعلام بانک ملت مبنی بر فروش سهام بیمه آسیا منجر به تشکیل صف خرید برای این نماد شد. در گروه خودرویی مدیرعامل سایپا در مراسم معارفه مدیرعامل جدید زامیاد که بعد از 4 ماه تغییر کرده، از انتقال یک خط تولید پارس خودرو تولید مجدد اتوبوس خبر داد. در ادامه تغییر و تحولات مدیریتی در گروه سایپا، بر کنار شده سایپا، مدیر عامل زامیاد شده بود، بر کنار و به جای وی محمد زارع پور اشکذری به عنوان مدیر عامل و عضو هیات مدیره این زیر مجموعه منصوب شد.

در گروه غذایی مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: مدتی است که دلالان شکر را زیر قیمت مصوب تنظیم بازار از کارخانه‌ها خریداری می‌کنند که در صورت ادامه این روند، ورود کرده و ذخایر استراتژیک خود را از محل داخل بازار تامین می‌کنیم. یزدان سیف در گفت‌وگو با خبر گزاری فارس، به وضعیت بازار شکر اشاره کرد و گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده، افزایش تولید چغندر قند به عنوان محصول پایه تولید شکر در کشور و همچنین فعال شدن کارخانه‌ای قند، شکر به اندازه کافی در کشور تولید می‌شود. اما این به آن مفهوم نیست که به دلیل عرضه فراوان، برخی بخواهند شکر را زیر قیمت مصوب بازار خریداری کنند. وی تصریح کرد: اخیراً برخی دلالان با آنکه قیمت مصوب شکر هر کیلو 2722 تومان است، شکر را کیلویی 2600 تا 2620 تومان از کارخانه ها می‌خرند که اگر این روند ادامه یابد، شرکت بازرگانی دولتی ورود خواهد کرد. مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به حمایت از تولید چغندر قند و صنایع قند و شکر در کشور خاطرنشان کرد: اگر این روند ادامه یابد، ذخایر استراتژیک خود را که معمولاً از طریق واردات تامین می شد، از بازار داخلی تامین خواهیم کرد تا تعادل در قیمت شکر ایجاد شود. در گروه کامپیوتری «به پرداخت ملت» به جمع شرکت‌های دانش بنیان پیوست.

شرکت به پرداخت ملت به عنوان یکی از شرکت‌های پرداخت الکترونیک کشور، به جمع شرکت‌های دانش بنیان پیوست، طبق قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، با اخذ این مجوز شرکت به پرداخت ملت می‌تواند از امتیازاتی همچون تسهیلات صندوق شرکت‌های دانش بنیان و مشوق‌های گمرکی و… بهره‌مند شود. این شرکت در نظر دارد در آینده محصولات و خدمات جدیدی را با تکیه بر فناوری نوین در مسیر سیاست‌های شرکت‌های دانش بنیان تولید کند تا ضمن تطبیق استانداردهای محصولات خود همگام با تکنولوژی‌های روز، از مزایای قانونی شرکت‌های دانش بنیان بهره‌مند شود.

در گروه تجهیزات ماشین سازی اراک با تحقق زیان در سال‌ مالی منتهی به 31 شهریور سال جاری پرونده این مساله مالی را بست. بر اساس گزارش این شرکت در 12 ماه منتهی به 31 شهریور 96 (حسابرسی نشده) مبلغ 176 ریال زیان به ازای هر سهم محقق شد. در دوره مشابه سال گذشته مبلغ 60 ریال سود به ازای هر سهم محقق شده بود. در گروه برقی دولت تهاتر طلب و بدهی سهامداران 5 شرکت را پذیرفته است بر همین اساس مطالبات از 5 شرکت دولتی ذی‌ربط با بدهی 5 شرکت بدهکار به سازمان‌های خصوصی سازی و امور مالیاتی کشور تهاتر خواهد شد. مجموع رقم تهاتر برای برق و انرژی پیوند گستر، ماهتاب کاسپین، مدیریت نیروگاه زاگرس، انرژی طوس و شرکت سرمایه‌گذاری پیش‌رو ایران، 150 میلیارد تومان خواهد بود. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت و پر حجم بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 340 میلیارد تومان و در فرابورس به 456 میلیارد تومان بالغ شد.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد/ شماره 4218