افزایش شفافیت اطلاعاتی با حذف پیش‌بینی سود | خدمات دریایی

افزایش شفافیت اطلاعاتی با حذف پیش‌بینی سود

شرکت خدمات دریایی psdarya تقدیم می‌کند:

دنیای اقتصاد روز چهارشنبه یک کارگاه آموزشی نحوه گزارش دهی در سیستم جدید افشای اطلاعات که گزارش تفسیری مدیریت گفته می شود، با حضور رئیس سازمان بورس برگزار شد. در این کارگاه شاپور محمدی به ضرورت تغییر سیستم گزارش‌های پیش‌بینی سود هر سهم اشاره کرد و شیوه جدید گزارش دهی را راهی برای افزایش عمق تحلیل در بورس تهران دانست. در این سمینار آموزشی بر نقش گزارش‌های تفسیری مدیریت در افزایش شفافیت اطلاعات تاکید شد. به گفته شاپور محمدی این نحوه از گزارش دهی می‌تواند به کاهش زمان توقف نمادها منجر شود.

رئیس سازمان و اوراق بهادار با بیان این مطلب به علت روی آوردن سازمان بورس به گزارش های تفسیری پرداخت و گفت: از آبان سال 95 تقاضای عمومی فعالان و سرمایه‌گذاران به کاهش زمان توقف نمادها معطوف شد. وی با بیان اینکه بررسی رویه توقف و بازگشایی نمادها به عهده مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی گذاشته شد، ادامه داد: بررسی‌ها نشان داد که غالب توقف‌ها به دلیل تعدیل گزارش پیش‌بینی سود صورت می‌گرفت. تحقیقات تکمیلی و تطبیقی با بورش‌های جهان نشان داد، غالب کشورها الزامی برای پیش‌بینی سود ندارند و در برخی کشورها ارائه پیش‌بینی سود ممنوع است. محمدی به روند جایگزینی گزارش تفسیری مدیریت، به جای پیش‌بینی سود اشاره کرد و گفت: طی بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد تمامی ناشران پذیرفته شده در بورس‌های جهانی، همراه با صورت‌های مالی گزارشی ارائه می کنند تا سهامداران را نسبت به وضعیت گذشته، جاری و آینده مطلع سازند.

وی درباره ضرورت گزارش تفسیری گفت: صورت‌های مالی تمام اطلاعات مورد نیاز استفاده کنندگان را برای تصمیم‌گیری به همراه ندارد، چون صورت های مالی عمدتاً بیانگر آثار مالی رویدادهای گذشته است و معیارهای غیر مالی عملکرد یا چشم اندازها و برنامه‌های آتی را به همراه ندارد. دکتر محمدی با بیان اینکه اتکالی بازار به یک عدد کلی به نام EPS برای بازار و سرمایه گذاران مساله ساز شده بود، گفت: اتکای صرف به عدد پیش‌بینی درآمد هر سهم باعث غفلت از وضعیت کلی شرکت و گمراهی سرمایه گذاران بود. سخنگوی سازمان بورس در حصوص اینکه آیا گزارش تفسیری باعث کاهش محتوای اطلاعاتی می‌شود، گفت: نه تنها این موضوع منجر به کم شدن محتوای اطلاعاتی نمی‌شود بلکه بعضی از شرکت ها جدیت بیشتری برای انتشار اطلاعات دارند و سرعت انتشار اطلاعات بالا رفته است.

وی با بیان اینکه کشورها ما از نظر سطح دانش مالی و قدرت تحلیل در شرایط مطلوبی قرار دارد، گفت: کشور ما آمادگی کامل در خصوص تحلیل‌های صورت‌های مالی را دارد. محمدی گفت: هیچ مقرراتی نمی‌تواند بی نیاز از اصلاح باشد. سازمان بورس همان طور که قبل از دستورالعمل از طریق فراخوان به دنبال دستیابی به نظرات کارشناسان استقبال می کند تا روند گزارش دهی فعلی بهبود پیدا کند. در این میان حسن امیری، معاون نظارت

بر بورس‌ها با اشاره به روند تغییرات اعمال شده در قوانین بورسی بیان کرد: پس از فعالیت‌های مطالعاتی مرکز پژوهش‌های سازمان، نظرات واحدهای مختلف اخذ و تلاش شد دیدگاه بخش‌های مختلف بازار دیده شود. این مصوبه در نهایت در تاریخ نهم آذر ماه اجرایی شد که بر اساس آن ناشران و حسابرسان باید عملکرد خود را با آن منطبق کنند. وی همچنین مزیت‌های تغییر این دستورالعمل‌ها را این چنین بر شمرد: این تغییرات می‌تواند سطح افشای اطلاعات، سرعت اطلاع رسانی و نقدینگی موجود در بازار را افزایش دهد. بنابراین می‌توان تحولات قابل توجه در بازار را پیش‌بینی کرد. در این زمینه مدیران و افرادی که دسترسی به اطلاعات نهانی شرکت‌ها دارند می‌توانند قیمت سهم را کنترل کنند. متاسفانه طی سال‌های اخیر این موضوع موجب شد پرونده های تخلفات زیادی شکل بگیرد. امیری در ادامه دیگر ایرادات وارده به گزارش پیش‌بینی EPS را بر شمرد و گفت: یکی از دغدغه‌های ناشران طی سال‌های اخیر ارائه پیش‌بینی برای اقلامی بود که اطلاعات آن تحت کنترل اعضای هیات مدیره نبود. این مقام مسوول خاطر نشان کرد: مجموعه این عوامل باعث شد که این تصمیم مهم و جایگزینی گزارش تفسیری به جای پیش‌بینی EPS در دستور کار نهاد ناظر قرار بگیرد. در این بین نهاد ناظر نیز انتظاراتی از فعالان بازار و ناشران دارد. وی در تشریح این انتظارات گفت: در این زمینه ناشران باید گزارش تفسیری را به موقع و هر چه سریع‌تر ارائه دهند و همچنین خوراک و بستخ اطلاعاتی تهیه شده از سوی ناشران باید شامل دقیق ترین جزئیات فعالیت شرکت‌ها باشد. امیری همچنین افزود: حاصل این تغییرات افزایش نظارتی بورس و فرابورس است، بورس‌ها باید طبق زمان‌بندی های تعریف شده اطلاعات را درخواست کنند. در نهایت بخشی از این نظارت‌ها از کانال بورس و بخش دیگر از طریق نهاد ناظر انجام می‌شود وی در خصوص دیگر تغییرات این دستورالعمل تبدیل شده است. در این دستورالعمل آمده است اگر سهمی طی 5 روز کاری تا 20 درصد نوسان مثبت و منفی داشته باشد نماد به صورت خودکار متوقف می شود و شرکت موظف به ارائه گزارش است. همچنین اگر نمادی طی 15 روز کاری تا 50 درصد نوسان داشته باشد بعد از توقف نماد شرکت موظف به برگزاری کنفرانس اطلاعاتی است. معاون اجرایی سازمان بورس در پایان یکی از نکات مهم دستورالعمل جدید را مصادیق افشای اطلاعات با اهمیت دانست.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد/ شماره 4240